Leendet du sänder ut vänder åter till dig




fredag 28 januari 2011

Vad blir det för mat?
Jag tänker på vad vi ska äta till middag varje dag. 
Jag kan tänka på vad vi ska äta så jag håller på att bli tokig i bland. Det kan stå helt stilla.
Har jag tur så hittar jag något när jag går på affären. Har jag mindre tur så kan jag bara gå runt runt och bara bli mera förvirrad, svettig och frustrerad.
Det ska helst vara något som alla tycker om.
Inte ta för lång tid, på veckorna.
Något som vi inte nyss har ätit.
Inte samma mat som på skolan.
Inte för många konstiga ingredienser.
Känns sugen på etc.

I kväll blev det i alla fall en tacopaj och en räkpaj till middag.
Paj är ju så gott. Men tyvärr så gör jag det alldeles för sällan.
Kyckling och lax är två favoriter. Synd att lax är så dyrt, annars skulle vi äta det mycket oftare.

Det är många moment innan maten står på bordet.
Planera (skriva inköpslista)
Handla
Ställa in i kylskåpet
Förbereda
Tillaga

Det gör sig verkligen inte själv.

Det kan ta över en timme att laga maten, sedan tar det högst en kvart att äta upp det.

Inte konstigt att det blir pizza i bland.

:O)

6 kommentarer:

  1. Det har du rätt i. Allt arbete borta i magen på kort tid!

    SvaraRadera
  2. Nej det är inte alltid så lätt att komma på vad man skall laga. jag brukar säga att jag lagar gärna bara någon annan kan hjälpa mig att komma på.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  3. Vi gör middagsmeny för 14 dagar i taget, storhandlar en gång/vecka och lämnar lite 'utrymme' för spontana middagsinfall. Det fungerar jättebra och vi känner ingen stress :o) Började med detta då vi bildade familj för då insåg vi hur bra det är med rutiner - det passar oss i alla fall.

    Kram
    Towa

    SvaraRadera
  4. Så har jag aldrig tänkt,men helt sant - flera dagars/timmars förberedande och arbete borta i ett nafs - framförallt på veckorna. Helgerna brukar vi försöka ta lite extra tid till måltiderna, då är det värt all tid man lagt i förväg.

    SvaraRadera
  5. Jag tyckte att du träffade huvet på spiken nu för jag kan också bli så himmelens frustrerad över detta med mat.
    Vad ska vi ha, vad behövs m.m.
    Ett ständigt återkommande problem och som du säger, när allt är klart försvinner det på nolltid..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  6. Alltid intressant att läsa om hur andra upplever samma situation. Vad olika men ändå lika. Kram till er :O)

    SvaraRadera