Leendet du sänder ut vänder åter till dig




söndag 5 september 2010

Kommunal uppmanar läsarna i en annons i den senaste papperstidningen att vi ska
RÖ(S)TA MED HJÄRTAT.
Men så enkelt tycker jag inte att det är.
Jag försöker verkligen sätta mig in i politiken. Främst för att jag överhuvudtaget ska kunna få ett hum om det mest övergripande och det som jag anser viktigt för mig.
Jag vet ingenting om morgondagen. Jag vet inte om jag blir allvarligt sjuk, och det är en himla tur. Jag är livrädd för att bli sjuk med det sjukförsäkringssystem som finns i dag. Jag kan inte föreställa mig att hamna i ett totalt utanförskap som många faktiskt gör i dag.
Jag blir både förbannad och ledsen när jag hör talas om de mest horribla fall där försäkringskassan har gått emot läkarnas utlåtanden och gjort sina egna bedömmningar, och även avslagit ansökningar, utan som det känns, empati för den sjuke.
 Människor i livets slutskede bedöms var helt eller delvis arbetsföra.
En kille berättade för mig att hans kompis 3-åriga dotter hade drunknat och han fick avslag av FK för det ansågs inte som en sjukdom.
En annan man berättade i radion om att han 3 veckor efter en knäoperations ansågs vara kapabel att arbeta 75% fast han hade gips från foten upp till knäet och var yrkeschaufför.
Ja det verkar finnas hur många exempel som helst.
Sedan undrar jag också förstås över det här med jobben.
De borgeliga allianspartierna vann väljarnas stöd med sin jobbpolitik och löften om välfärdssatsningar. Men hur kan det då komma sig att 33 600 jobb försvann? många inom skola, vård och omsorg.
Samtidigt så tycker jag att socialdemokraterna känns väldigt svaga. Med det menar jag att de syns och hörs alldeles för lite. Kanske är det en valtaktik de jar eller så har jag helt fel.
Personligen tycker jag att Mona skulle behöva profilera sig själv och sitt parti bättre.
I bland undrar jag om politikerna inte hamnar på sandlådenivå i mellanåt, i kampen om att vinna väljare???
:O)

6 kommentarer:

  1. Ojoj, du verkar kunna en hel del. Jag är så enormt ointresserad av allt som har med politik att göra så jag nästan skäms. Visst håller jag med dig om allt det du tar upp och det finns nog inget kvar i dag av det samhälle vi en gång hade.
    Det är inte så himla många år sedan som Sverige var ett tryggt land att bo i.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  2. Absolut! För mycket sandlådenivå gör att engagemanget hos dussinväljarna svalnar och då tror jag faktiskt att just (S) förlorar mest. För Mona är inte lika karismatisk som sina föregångare. Personligen gillar jag henne, men hon står sig ju slätt i jämförelse med både Rheinfeldt och illern Olofsson.

    Har ett förlutet som rätt politiskt engagerad, men det har svalnat och numera tycker jag, som så många andra, att det är ruskigt svårt att välja. Men hellre rösta blankt än att inte rösta alls. Det är åtminstone ett sätt att nyttja sin rösträtt och föra fram sin åsikt.

    Kul inlägg - du överraskar alltid med ngt nytt!

    SvaraRadera
  3. Mm, jag är väldigt politisk. Önskar att jag hade tid och ork att engagera mig lite också men...
    Jag tänker att rätt mycket av välfärden finns kvar men om det blir fyra år till med alliansen lär de demontera allt som generationer byggt upp. Var och lyssnade på V:s Jonas Sjöstedt igår. En riktigt klok kille. Tänker rösta på V för att hålla sossarna åt vänster... Kram

    SvaraRadera
  4. Håller absolut med. Det är inte lätt. Massa tomma löften.
    Hoppas att ni har det bra. Kram

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket för era kommentarer :O) Det är kul när flera tycker och tänker. Kram Katarina.

    SvaraRadera
  6. Utan att veta så mycket om politik måste jag ändå säga att finns det inga privata företag som betalar skatt så kan vi ej heller ha offentliga arbeten som finansieras av skattemedel. Alltså, ju fler som jobbar desto mer pengar blir det till statskassan och vi har råd att finansiera offentliga verksamheter.
    Kram
    Grannen

    SvaraRadera