Leendet du sänder ut vänder åter till dig




torsdag 22 juli 2010

I gårdagens tidning (ÖP) läste jag några notiser och reagerade förstås.
Det är ju nästan oundvikligt.
Rubriken på den första var: Välj rätt kommun om du vill leva längre
Nyfiken som jag är så läste jag lite snabbt mellan raderna och hoppades så klart att det skulle vara Strömsunds kommun.
Men icke sa nicke. Kortaste livslängden har kvinnor i Strömsunds kommun med i snitt 80,8 år. Det är bara att gratta Åre kommuns kvinnor som lever längst med en medellivslängd på 83,6 år.
När det gäller män som lever längst så bor de i Krokoms kommun.
Denna statistik får man ju så klart ta som med det mesta, med en nypa salt. Jag har i alla fall tänkt leva länge. Jag har sett framför mig en pigg och vital kvinna som reser, går på kurser, är aktiv i någon förening och på sin höjd har hemtjänst 1 gång i veckan :O) Det ska jag verkligen sträva efter också för jag är väl inte kärringen mot strömmen för intet heller.
Den andra rubriken löd: 14-årig bilförare stoppades efter 37 mil
14-åringen och han pappa hade åkt till Falkenberg för att köpa en ny bil. Hem körde pappan först i den nya bilen och efter körde sonen i deras gamla bil. Efter 37 mil var det en vanlig poliskontroll och de stoppades. De hade hoppats klara sig de 90 milen hem till Krokom.
Jag vet inte om jag ska tycka att de hade ren otur eller inte. För hur ofta blir man stoppad av polisen? Jag fattar i alla fall inte hur pappan tänkte. Onödigt!
Och så den sista rubriken löd: Pojke vådasköt farmor till döds
En 12-årig pojke hade hämtat ett salongsgevär från faderns vapenskåp för att skjuta fåglar. På gräsmattan snubblade pojken och ett vådaskott gick av. Skottet gick in i huset genom altandörren och träffade farmodern som stod i köket. Hon avled på platsen.
Huvva, vilket skräcksenario. Jag tänker bara, kommer den pojken att bli sig lik igen? jag försvarar inte pojkens handlade att han passade på att ta geväret olovandes medan pappan är ute och fiskar, men själva händelsen var en grym otur, och att kulan träffade farmodern. En sådan händelse går aldrig förutse, inte ens i sin vildaste fantasi. Jag tycker synd om pojken hur det än är.
Det händer så otroligt mycket i världen, i Sverige och här bara runt hörnet.

2 kommentarer:

  1. Är jag konstig eller? - Jag tror inte jag vill bli gammal. Men leva aktivt, fullt ut varje dag tills jag dör knall och fall :)

    På måndag blir det sommarprat i Radio Krokom -hoppas det är strömavbrott, eller nå't.

    SvaraRadera
  2. Nä jag tycker definitivt inte att du är konstig, du har en sund inställning. Dö knall och fall vill jag också, men först jag vill leva länge så jag hinner göra och uppleva allt det där som jag vill, och det är ju inte så lite så då behöver jag ett långt liv :O) KRAM!

    SvaraRadera