Leendet du sänder ut vänder åter till dig




måndag 19 april 2010

Efter magsjuka och jobbarhelg så är jag tillbaka igen. Hela familjen fick en släng av magsjukan.
Det är ju inte så jag gjorde ett glädjeskutt direkt. Men som tur var så gick det över på mindre än ett dygn för min egen del. Jobbarhelgen var lite hotad där ett tag.
Tvättmaskinen är en skänk från ovan. Vad gjorde jag utan den?
Bara tanken på att jag skulle ha fått stå på knä vid en bäck och gnugga lakan i iskallt vatten som förr tiden får mig att känna en oerhörd tacksamhet till tvättmaskinen.
Vi insåg i går att vår tvättmaskin har snart 10 år på nacken. Och jag skulle kanske ha gissat 5 år. Det betyder alltså att jag också är 10 år äldre. Ruskigt!
Inte tyckte jag att 10 år av skoltiden gick så här fort. Den segade liksom mera fram.
Jag insåg nyss att det är en vecka sedan som vi var i Stockholm också. Vart tog den veckan vägen då? och alla andra veckor som passerar utan att jag knappt hinner blinka. Det känns inte så där riktigt roligt. Men det går ju inte att gräva ner sig för det. Det finns en massa roliga saker att se fram emot och glädjas för så det gör att jag känner mig optimistisk.
Det jag känner mer och mer med saker som händer och sker är att det mesta har en mening.
Samtidigt så upptäcker jag att samhället är oerhört sårbart. Mer än vad man någonsin kan tro. Det är ingen tvekan om att vi människor inte har någon som helst kontroll över naturens krafter. Det är när naturen säger i från som vi står maktlösa, och allt ställs på sin spets. Och vad efterföljderna blir går inte att förutse. Det enda som jag tror man kan räkna med är att det kostar multum.
Naturen försöker säga något med alla dessa katastrofer. Och jag är rädd att det bara blir fler och fler och värre och värre för varje gång. Varningsklockor och lampor som blinkar ihärdigt röda om miljöförstöringen. Detta får vi surt efter för hur vi bar oss åt för bara några år sedan då ingen ens höjde ögonbrynen för detta. Nu är det högaktuellt. Svårt att få någon riktigt bukt med det när inte ens politiker mfl. inte kan komma överrens.
Nä vi får sova på saken. Rom byggdes inte på en dag heller.
:O)

1 kommentar:

  1. Riktigt tänkt, jag kan väl inte säga att jag är för vulkanutrbrottet men samtidigt tänker jag att det förhoppningsvis kan bli en liten tankeställare för oss om hur hållbart vi lever... Kram

    SvaraRadera