Leendet du sänder ut vänder åter till dig




måndag 14 september 2009

Chokladkaféets kladdkaka

Jag tänker på Lena min vän som jag vet älskar choklad lika mycket som jag.
Jag tror att du kommer att älska den här ;O)
Det här kommer att bli en klar favorit.
Tack Gun för receptet!
Kladdkakan i sin helhet 150 g smör el. margarin
2 ägg
3 dl. socker
2 dl. vetemjöl
1 dl. kakao
1 tsk. bakpulver
4 tsk. vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader
Smält smöret. Blanda ägg och socker poröst. Häll ner det smälta smöret i äggsmeten.
Blanda mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker i en annan bunke.
Häll ner de torra ingredienserna i äggsmeten och blanda noga. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant. Grädda i 30 minuter.
Tryck ner kanten när kakan är klar så att den blir jämntjock.
Låt kakan kallna.
______________________________

Glasyr
2 1/2 dl. grädde
1 msk. honung
1 1/2 msk. socker
100 g fin mörk choklad
2 tsk. smör el. margarin

Blanda grädde, honung och socker i en kastrull. Låt det koka upp.
Bryt chokladen i en bunke och klicka i smöret.
Häll den varma blandningen över och mixa eller vispa slätt.
Låt svalna. Ställ in i kylskåpet för att stlna. Bre den över kakan när den kallnat.
_______________________________

Hallonsås250 g hallon (färska el. frysta)
1/2 dl. socker
1 msk. konc. apelsinjuice

Mixa hallon, socker och konc. apelsinjucie till en sås och servera tillsammans med grädde till kakan.

MUMSFILLIBABBA!!!

4 kommentarer:

  1. Den måste jag prova!!! Även jag älskar choklad och den här kladdkakan såg ju helt underbar ut :) Kram Malin

    SvaraRadera
  2. MUMS vad den såg god ut!:-) Den skulle vara mumsig att pröva tillsammans med en kopp te! Kram Linnea

    SvaraRadera
  3. Recept sparat!
    Ska testas på fredagskvällens fikabesök.

    (...dreglar redan....)

    SvaraRadera
  4. Mmmmmm, den såg underbar ut. Den ska jag prova att göra nästa helg tror jag. Tack för tipset :-)
    Kramis
    Lena

    SvaraRadera