Leendet du sänder ut vänder åter till dig

måndag 24 augusti 2009

Finland tur & retur

Vår resa började redan 06.30 på fredagmorgon, med bil till Östersund.
Därifrån åkte vi med Y-buss till Stockholm. Det blev en riktigt dryg resa då vi endast fick kliva av bussen i Sundsvall för byte till en annan buss. Dessutom blev vi försenade pga. trafikstockning i Stockholm, så vi hade ca. 5 minuter tillgodo då vi med ilfart åkte taxi genom huvudstaden till värtahamnen med milt sagt andan i halsen. Helsingfors hamn sett från båten
När båten tuffade ut från land stod vi på soldäck och pustade ut, och vi kunde trots allt skratta åt det hela och vara tacksamma för att taxichauffören rattade oss dit i tid.
Det hade inte varit roligt att se båten åka ut från hamnen utan oss.
Middagsbuffén serverades kl. 20, och vi tog för oss av det mesta som dukats fram. Mätta och nöjda slog vi oss ner i baren och lyssnade på Joyride och tittade på framträdandet med en grupp duktiga killar och tjejer.

Promenaden (140 meter lång "gata") i mitten av båten fylld med affärer, spelautomater och resturanger.

På lördagmorgon hade vi missat det där med tidsförskjutningen på en timme så det blev i all hast vi fick i oss frukosten. I hamnen stod Gunnars kusin Maija och väntade på oss för att ta oss med till hennes lägenhet där Gunnars moster Maila väntade. Mia och Kenth valde att gå och utforska stan på egen hand under tiden. Maija bjöd oss på fika och vi fick en trevlig stund tillsammans. Sedan åkte Gunnar och jag spårvagn, en rutt på ca. 1 timme runt stan. Tillagning av crepes med olika innehåll på marknaden i hamnen.

Jag åt en crepes med nutella och grädde,"hälsosamt" och väldigt gott. Det la sig som bomull kring magen/volangen.

Mumintrollet och lilla My hälsade oss varmt välkomna på båten.

På kvällen handlade vi i taxfreen innan det var dags att åter avnjuta middagsbuffén. Min absoluta personliga favorit var den inkokta laxen med forellrom till. Gunnar blandade alla sorter på tallriken såsom lax och grönsaker med ostkrokar och smågodis. Kanske en ny smaksensation? Som "underhållning" hade vi den kvällen ett lite äldre par bakom oss som minst sagt hade äktenskapsproblem. Vi kunde ju inte undgå att höra deras konversation då mannen talade högljutt och onyktert om för henne vad han tyckte om saker och ting.

Luftakrobatik på båten med temat Love is in the air.
På hemresan åkte vi tåg. Ett klart bekvämare och trevligare färdmedel än bussen. Vi kände oss trötta, men väldigt nöjda med resan när vi skiljdes åt här i går kväll. Vi konstaterade att nästa gång tar vi med barnen. Vad det blir får vi se. De skulle med all säkerhet tycka det vore jätteskoj och framförallt spännande att åka på en liknande resa då det finns en uppsjö av aktiviteter för barn att göra på båten.

Jag vill tacka Mia och Kenth för ert trevliga sällskap. Många skratt blev det :O)