Leendet du sänder ut vänder åter till dig




fredag 10 november 2023

Det är fredag.
Ute snöar det lätt.
Hantverkarna har varit här sedan strax efter kl 7.
Chess håller koll på dem, moffar och skäller när det knackas och borras.
Jag dricker mitt livselexir och lyssnar på radion.
Jag har inga stora planer för dagen, förutom att jag och Tomas ska äta middag/spansk buffé tapas style på Nordica i kväll.

I onsdags var det sista yogapasset för i år.
Jag ser redan fram emot när det sätter igång i januari igen.
Det är så kravlöst och opretentiöst.
Jag tror att det är därför som jag gillar det så mycket.
Livet innehåller så mycket krav och ansvar ändå.
Vi halvspringer, allt ska gå så fort och det är en ständig kamp mot klockan.
Det är det inte på yogan, och det är så himla skönt.
Ett andningshål mitt i vardagen.
Jag tror att det är precis det som vi stressade människor behöver och tillåta oss själva.
I en värld då vi ständigt ska vara uppdaterade om precis allt.
Det är otroligt mycket ljud runt omkring oss.
Vi är tvingade till ett informationssamhälle.
Redan där är egentligen hjärnan fullmatad.
Samtidigt som de flesta ställer orimligt höga krav på sig själva.
För att uppnå den "perfekta" tillvaron med jobb, barn, bostad, fritidsaktiviteter, egen tid, relationer till föräldrar och vänner.
Är det konstigt att man längtar bort någon gång?
Det är svårt att lära "gamla hundar" sitta sägs det.
Men det gäller samma för oss människor.
Överlag är många oförändringsbenägna.
Törs inte pröva något nytt.
Det var stresskursen som ledde mig in i yogans värld, och det är jag så otroligt glad och tacksam för.
Jag skulle gärna kunna tänka mig att åka på ett yogaretreat/resa.

Trots att det är så viktigt med tex arbetsmiljön så tycker jag att det är ytterst sällan som det pratas om den.
Framför allt den psykosociala arbetsmiljön.
Det är som att man inte riktigt törs "lyfta på locket", med risk för att det flyger upp en hel bisvärm.
Det finns alltid någon eller några på alla arbetsplatser som stjäl otroligt mycket energi av sina arbetskamrater.
Det skapar mycket oro och tar tid från arbetet.
Jag har skrivit om arbetsmoral tidigare, och jag står fortfarande för att jag tycker att den saknas hos många.
Och hos de som har arbetsmoral har det naturligt i sig.
De har fått det med sig i uppväxten. 
Barn gör oftast som vuxna gör.

Trevlig Helg och på återseende!
:O)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar