Leendet du sänder ut vänder åter till dig




söndag 13 november 2022

Förra lördag hade vi som jag skrev i förra inlägget ett gemensamt kalas för Alva, mamma och Tomas hos oss.
Först åt vi en jättegod smörgåstårta...

och sedan blev det vanlig tårta som påminde om schwarzwaldtårta men med en egen touch.
Jag hade köpt en bok till mamma som min biologilärare Knut Klefbom på högstadiet har skrivit, För allt vi var värda.
Och en fin målarbok med skogstema och pennor till.
Tänker att det kommer många långa, mörka och tråkiga dagar framöver som det kan vara roligt med ett tidsfördriv.
I måndags fyllde Tomas år och då gjorde vi syjuntans bästa/goda, (med räkor, ägg, sås och krutonger) till middag. En av Tomas favoriträtter.
Han fick en fin whiskey och så har jag bokat bord på en av Umeås bästa restauranger, Hunger och Törst när vi ska dit.
Så då ska jag bjuda han på en fin middag.


I går tog vi en långpromenad med Chess.
Det är en febril verksamhet på bron för att göra allting klart för i år.
Den har skapat många känslor med avstängningar på helgerna och omledningsvägen som inte alltid har varit i det bästa skicket.
Men jag tror att när det är klart så är nog de flesta nöjda och glada att vi får ha den kvar.

Vi fick den första riktiga snön i veckan, men den har tinat bort nu, i alla fall till min stora glädje.
Det är skönt att slippa både snö och kyla.
Det ställer bara till med en massa extrajobb.
Och jag tycker inte om att frysa.

När vi kom hem fick vi ett spontant infall och bokade biljetter till Depeche mode konserten i friends arena den 23 maj 2023 till oss, Maria och Mattias.
Det ska bli så kul.

Sedan bokade vi bord på China restaurangen.
Jag kände att jag ville göra något trevligt för Gunnar som fyllde 60 år förra söndag.
Så vi bjöd honom på middag.
Barna, mamma och pappa var också med.
Det blev väldigt lyckat och roligt.
Livet är så mycket allvar, krav, ansvar och vardag, så att kunna träffas, umgås och tänka på något helt annat på helgerna är så värdefullt tycker jag.

Moa har köpt en ny bil, en jättefin röd passat med dieselvärmare (avis).
Hon har skrivit på papper för en tillsvidareanställning, och klarade delegeringstestet, så till veckan får hon börja gå till vårdtagare och ge medicin.
Det är så otroligt roligt, och jag är så stolt och glad för hennes skull.
Elias har fått låna min bil sedan han tog körkortet i augusti, men nu kan han låna Moas gamla bil i stället, och jag har fått tillbaka min.
Även om jag inte behöver köra bil så ofta, så är den bra att ha i bland.

Jag började på stresskursen i onsdags.
Jag har fått svara på en massa frågor för att kunna göra en sk stressprofil.
Jag har läst lite om högkänslighet.
Det står att högkänslighet är ett medfött personlighetsdrag som finns hos 15-20% av den globala befolkningen.
Det är en del saker som stämmer väldigt bra in på mig, medan andra saker inte alls.
Så jag är inte helt säker på om jag är högkänslig, men om det är så så förklarar det ju en hel del kanske varför jag bla är så känslig för stress, och att jag känner att hjärnan går på högvarv i bland.
Jag blir helt enkelt hjärntrött.
Jag tycker att det bla är jobbigt med för mycket människor, hög volym/surrigt, för många blickar på mig, för många beslut som behöver tas på en och samma gång och för många intryck samtidigt.
Jag lägger ofta märke till detaljer som många inte ens tänker på.
Jag har lätt för att känna in andras känslor och mående.
Empatisk och omhändertagande.
Jag tänker och analyserar för mycket, många gånger i onödan.
Men när tankarna sätter i gång så är det svårt att få stopp på dem.
Det kan fladdra i väg åt alla håll och kanter.
Jag har stort behov av att ladda batterierna genom att vara för mig själv.
Det står att som högkänslig så släpper man in fler intryck än de flesta, och därför kan det också vara rent av nödvändigt för mig att avsätta mer tid till återhämtning.
Jag vet inte om det är positivt eller negativt.
Förmodligen är det både och.
Jag tänker inte lägga ner så mycket energi på det. 
Jag ska fokusera på stresskursen nu det här halvåret, och se vad kursledaren kommer fram till.
Jag har gjort stora förändringar i mitt liv förut, och är alltid öppen för att pröva nya saker. 
Huvudsaken är att jag känner mig bekväm med det.

Den här helgen hade jag två saker på att göra listan.
Njuta och mysa, och det har jag verkligen gjort.
I dag har vi tagit en långpromenad med Maria.
Solen värmde faktiskt lite grann.
Vi har uppvaktat våra pappor på farsdag.
Nu återstår bara några småsaker som jag ska göra.
I morgon ska jag vara på kontoret som jag inte har varit på väldigt länge.
Jag och min ena arbetskamrat har ju alternerat med att sitta på strömbacka och hemma varannan vecka i två månader, och det ska vi fortsätta med.
Bara att veta att datorn och allt är på plats och klart, gör det mycket enklare att börja kl 6.30.

Hoppas att du får en bra vecka som kommer.
På återseende!
:O)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar