Leendet du sänder ut vänder åter till dig




måndag 28 juni 2021

Hur glad blir man när någon tänker på en, på en vanlig tisdag? 😄
Jag fick ett meddelande om jag ville följa med på en liten tur?
Utan att veta vad det var så skrev jag tillbaka att det skulle vara trevligt.
Hur ofta åker man någonstans efter jobbet?
Det sken upp på em och det blev en jättefin sommarkväll.
Maria hämtade mig efter middagen, och så åkte vi till Vackermyren i Hammerdal.
Ett ställe med en massa vackra blommor mitt i skogen.

Guckosko.
De stod där så vackra och ståtliga i det fantastiskt ljuvliga solskenet.

Den här blomman hittar jag inget specifikt namn på.
Snöflinga kanske?
Otroligt vacker.

Orkideé av släktet nycklar.
Kanske ängsnyckel?
Det finns så många som påminner om varandra.
På platsen fanns även ett vindskydd och eldstad.
Myggmedel kan då rekommenderas.
En mycket trevlig utflykt.
Vi är duktiga på att passa på.
Att ta tillfället.
Det handlar bara att komma på det.
Och att kunna ge och ta.
Jag tycker att både och är roligt.
Omtanken om varandra är guld värt.

Stugan på Lia ranch.
Det enda som vi saknade var en tv, att kunna slå på och slötitta en liten stund när det regnade.
Annars var vi jättenöjda.
(Kanske lite trång med tanke på att det fanns sängplatser för 5 personer)
Chess passade så fint in i bilden.

De hyr ut båtar både med och utan motor, och kanoter.
Det måste vara paradiset för fiskare.
Funderar på att ta med Petter och Elias dit.

Synd att vattnet var så kallt när de har värsta stranden i Stora Blåsjön.
Och med den utsikten.
Det hade varit häftigt om det var fullt med folk, svajande parasoller och en strandbar. 

I går 27/6 firade jag och Tomas 9 år (8 år som förlovade) av kärlek, tillit, trygghet, glädje och omtanke.

Det är inte helt enkelt att börja ett helt nytt liv med 5 barn.
Det var en väldigt stor omställning och utmaning för oss alla.
När vi köpte huset så hade vi en tanke om hur de skulle vara här.
Vi började med varannan vecka.
Det var verkligen som en av och på knapp.
Ena veckan var vi 2 andra 7.
Sedan blev det två veckor på vardera stället.
Det blev mera harmoni, men ändå väldigt intensiva veckor.
Sedan töjdes veckorna ut, från början för Petter som tyckte det var jobbigt att packa hela tiden.
Och det var väl mest rimligt med tanke på att han var äldst.
Efter det har det blivit olika konstellationer.
Av erfarenhet så tycker jag att det är viktigt att lyssna på barnen.
Och kunna kompromissa.
Det är inte alltid vi vuxna som vet bäst.
Eftersom vi inte har haft rum till alla så har de fått dela rum, utom Alva.
Hon har haft förmånen att ha ett eget rum hela tiden.
Den som egentligen aldrig har haft ett alldeles eget rum här är Elias.
Det kan jag känna är jättetråkigt.
Det är viktigt att barn har ett eget ställe att stänga in sig på när de vill vara i fred.
När Moa eller Petter har varit hos deras pappa så har han fått haft deras rum.
Det kan jag ha lite dåligt samvete över, men inget som jag har kunnat göra så mycket åt. 
Vi har ju de rum vi har.
Det kan ju vara ett skäl till att Elias har valt att bo hos sin pappa, där han har ett eget rum.
Men jag försöker vara en så närvarande mamma som jag bara kan.
Vi bor ju inte så långt i från varandra som tur är.
Han har möjlighet att komma hit precis när han vill.
Dörren står alltid öppen för våra barn.
De ska alltid få vara det viktigaste som finns i våra liv.
Nu är de stora.
Petter fyller 21 år på söndag.
Helt galet!
Alva ska åka till Vilhelmina på höstlovet och förhoppningsvis ta körkortet.
Hon fyller 18 år i november.
Det är bara Elias och Melvin kvar i skolan.
Vi ska stötta och hjälpa i alla beslut och val som tas.
Alla måste få göra det de vill.
Det är det som utvecklar och gör dem till den personen som de själv vill.
Det är inte vår uppgift att styra, bara vägleda.
Sen vill jag så klart ha dem nära, men det är nyttigt att kunna vara i från varandra också.
De vet ju alltid vart jag finns.
Det är det som är livet.
Man vet aldrig vad som väntar runt hörnet.
Det är det som är så spännande med att ha barn.

Jag vill ge Stefan Lövén en stor eloge som som tar sitt ansvar att avgå/begära sig entledigad. 
Jag är nöjd så länge C och MP inte får så stort inflytande.
Med det har jag skrivit lite för mycket, då jag har lovat mig själv att inte skriva om politik i bloggen.
Men det är en historisk dag.
Att välja mellan "pest" och "kolera" är inget lätt beslut.
Tror inte att ett extra val hade blivit något bättre, då de är så otroligt oense om så mycket.

Midsommar blev både ledighet och jobb.
I dag är jag ledig.
Ska försöka förena lite nytta med nöje/vila.
5 veckor kvar till semester.
Jag har bokat den andra natten på resan ner mot Varberg i Uddevalla, i augusti.
Jag har en bloggvän som bor där, som jag aldrig har träffat, och tanken är att vi ska försöka träffas.
Det ser jag väldigt mycket fram emot.

På återseende!
:O)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar