Leendet du sänder ut vänder åter till dig




tisdag 5 november 2019

Cypern del 1

Efter en natt på nattåget fredagen den 27 oktober, och ett antal timmars väntan på Arlanda på lördagen, 
så lyfte flyget i rätt tid till destination Larnaca flygplats på Cypern.
Där stod två taxichaufförer och väntade på oss, och skjutsade oss till Pine valley, på den turkiska sidan.
Där hade vi två jättefina lägenheter, alldeles bredvid varandra, som väntade.
Sedan kunde vi äta en riktigt sen middag på restaurang Taro, innan vi gick och lade oss.
På morgonen möttes vi av denna vackra utsikt från balkongen.
Jag skrev på facebook - Jag tror att jag kan stå ut här en vecka 😄
Vi hade lyxen att en hyrbil redan var ditkörd till oss, så vi kunde åka och köpa frukost.
Tomas fick köra vänstertrafik för första gången. Tur att det var en automat, tyckte han.

Sedan tillbringade vi hela dagen vid poolen. Skön mjukstart.
Vi var i stort sätt ensam hela veckan vid just den här poolen, så vi kunde "breda" 

ut oss både på solstolarna och i poolen.
Ungdomarna kunde kasta boll, frisbee och spela musik utan att de störde någon.
Det var veckan före lågsäsong, så det var förmodligen därför de allra flesta 

lägenheterna stod tomma på hela området.


Det var Tomas som skräddarsydde denna resa tillsammans med en gammal klasskompis, (Carola) till honom.
Carola fixade allt det praktiska, att vi fick hyra hennes och hennes grannes lägenheter, med transfer till och från flygplatsen, hyrbilar, taxi till och från restauranger vid ett par tillfällen, och guidade oss via messenger till havet, affärerna och Kyrenia (närmaste staden).
Hon har verkligen lagt ner mycket tid för att fixa så att vi skulle få en så bra semester som det möjligt gick.
Och vi kunde bara njuta! 😃

Vår ambition med resan var att vi skulle få umgås och skapa fina minnen tillsammans, med dem vi älskar mest i hela världen.
Få en paus från jobb och skola.
Och fira i första hand Tomas som fyller 50 år nu på torsdag, men även Alva och mamma.
När vi är hemma så kan vi prata om när vi gjorde det...
Och jag tror och hoppas att alla kände det 💓
Vi chillade hela söndagen, och jag gick runt och orienterade mig med området.
Skönt med sol och värme.
Ingen behövde titta på klockan.
Vi bara var.
Till lunch åt vi oftast frukt, drack kaffe eller en cappuccino och en kaka.
Glassbilen körde förbi ett par gånger varje dag, så Alva och Melvin köpte sig en glass en dag.

Moa och Melvin gick och hyrde sig tennisracketar och köpte bollar, och spelade på tennisplanen nedanför.
På söndag eftermiddag blev det en rejäl regnskur, så vi bestämde oss för att äta middag på samma restaurang som kvällen innan.
Pappa och ungdomarna spelade poker på kvällen, och det fortsatte de med resten av veckan.
Jag, mamma och Tomas drack te och pratade. 

Jag har valt att dela upp resan i flera delar, därför i söndags så hände  det en liten olycka, som gjorde att jag fick en fraktur i höger hand.
Så i går blev det gips och sjukskrivning i 4 veckor.
Det ingick inte i min planering, men bara att gilla läget.
Så jag återkommer ganska snart med fortsättningen 😊

:O)

2 kommentarer:

  1. Skönt med ett avbrott i vardagen, och skönt för alla att få lite sol. God mat och dryck och bra väder, och ett fint område.

    SvaraRadera
  2. Jättefina bilder! Härliga dagar!

    SvaraRadera