Leendet du sänder ut vänder åter till dig




måndag 14 oktober 2019

Ledig dag efter jobbarhelg.
Moa hämtade upp Elias, så jag behövde inte skjutsa dem till skolan i dag.
Märklig känsla ändå. Men det är bara att njuta.
Jag känner att mitt beslut att köpa en bil till Petter och Moa var helt rätt.
Nu kan Moa bla ha blå pärlan att åka till skolan med.
Behöver Petter åka någonstans, så kan han ta min bil just nu.
De behöver inte känna sig så beroende av oss på samma sätt.
De kan komma och åka när de känner för.
Det är bara att vänja sig vid tanken att barnen börjar bli stora.

Jag startade veckan med en promenad i skogen med Chess.
Ca -3 grader. Löven var frusna och krispiga.
Det blir ett speciellt ljud när man går på dem.
Lite dimma. Fågelkvitter här och var. Solen började kika fram.
Det var väldigt fridfullt.
Tanken på att möta en björn eller älg slog mig. Vad gör jag då?
Förmodligen börjar Chess skälla, och de springer förhoppningsvis i väg.
Men, om inte? 😏

Tog av på en stig jag aldrig gått förut.
Man är ju en vanemänniska.
Skog som skog, men ändå kul att gå en annan väg.
Det kan ju finnas andra lukter för Chess att nosa på om inte annat.
Vi träffade grannen med pudeln Ludde.
Han och Chess är kompisar, förutom när de lyckas trassla in sig i varandra.
Det blir alltid en liten pratstund med husse eller matte, medan de får leka av sig lite.
I dag var husse arg över dåliga politiska beslut, om att unga kriminella får straffrabatt.
Han menade att det är förmodligen äldre som beordrar dem att utföra brotten.
Sedan var han arg över hur höga löner stafettläkarna har.
Och jag kan bara hålla med.
Det är helt galet, med tanke på hur dålig ekonomi regionen har.
60.000 kr i veckan + 10.000 för jour. Det är inte rimligt på en fläck.

När jag kom hem gjorde jag en smoothie på vaniljfil, svartvinbär, granatäpple, apelsin, linfrön och chiafrön. Ägg, te, jos och en rostad macka.
Jag börjar alltid med ett glas vatten och ingefära shot.
Jag boostar mig så jag kan förhindra att bli sjuk så gott det går.

Alltså porchetta!!
Har du inte prövat det förut, så rekommenderar jag verkligen dig att göra det.
Ica´s färdiga. Stoppa in den i ugnen och så är den klar efter ca 3 timmar.
Kan liksom inte bli mycket enklare. Det smälter i munnen.
Vi gjorde potatisrulle till och rödvinssås. 
Moa hade önskat chokladpannacotta som vi hade hallon och blåbär till.
Jättegott!!
På onsdag ska hon få fixa till håret med slingor. Och Elias ska få klippa sig.
Nästa måndag ska han börja praktisera på coop, och då måste han ju se ut som folk, när han inte kan gömma det under kepsen 😉.

Maria och jag åt lunch i fredags. Sedan tog vi en långpromenad.
Hon slutar alltid kl 12 på fredagar, så det passar så bra när jag har en ledig fredag att träffas.
Vi har alltid så givande samtal. Från stort till smått.
Det är så skönt att prata med någon som förstår, som har upplevt liknande situationer som en själv.
Som kan relatera, reflektera, både vara glad och "spy galla" med.
Det är otroligt värdefullt.
Hon fick en flaska rapsolja med smak av chili och vitlök, en burk hallonmarmelad och 2 flaskor hjortron soda, som jag hade köpt på Bergmans i Vilhelmina, i födelsedagspresent.
Kul att ge något annorlunda, som man har nytta av.
Jag ger sällan bort prylar.
Då ska det vara något som jag vet att de önskat sig, eller behöver.
Jag föredrar något som man kan göra tillsammans, en upplevelse.
Ge bort av sin tid. Skapa minnen. Det kan man inte ställa in i en hylla som dammar.

Tomas var på en konsert i går kväll på Saga. 
A date with Elvis. A tribute to the king.
Kul att det ordnas sådant även på små orter som Strömsund.
Och kul att det var fullt.
Det behövs entusiaster för sådant. Vi får vara glada att dem finns.

Ha en fin vecka!
:O)

4 kommentarer:

  1. Det är alltid så mysigt att läsa din blogg!
    Borde egentligen börjat med att Gratulera Moa till körkortet!! Så kul..och ja du när de får sitt körkort då inser man hur stora de är!
    Härligt med promenader..och sedan hem och äta frukost! Maten du berättar om verkar också såå god. Ja du, det är alltid så kul att få ta lite del av ditt liv! Önskar dig en fortsatt härlig dag! Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Annika :) Vilken tur att vi hittade varandra i Blogglandia :) Det var nog meningen. För jag känner likadant med att läsa din blogg. Kram Katarina.

      Radera
  2. Fina oktoberfoton. Det är lätt hänt att gå samma rundor. När vi hade Texas var hans bästa hundkompis en Ludde.
    Vad glad jag blev att Moa fick lappen. Det är svårt att förstå att våra älskade barn blivit "ungvuxna".
    Bra att du "skämmer bort" dig själv. Det gäller att göra det som man kan göra för att slippa höstohälsa. Konstigt att det inte blir rött under vissa av mina ord. Jag trodde jag hittade på dem själv. :)
    Någon Björn hoppas jag inte ni träffar på under skogspromenaderna. Möjligtvis någon på två ben som är trevlig.
    Jag ler snett när jag läser stafettläkarnas veckolön. Vet att jag förlorar energi på att bli arg.
    Elvis-konsert skulle lockat mig med.
    Ha en fin helg. Vi ska ta flyget till fastlandet och träffa de där små gulliga som blivit stora gulliga. ;)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Bosse :) Ha en riktigt trevlig och mysig helg med döttrarna. I kväll blir det SOS Gute. Kram Katarina :)

      Radera