Leendet du sänder ut vänder åter till dig




onsdag 13 januari 2016

Till jul fick jag en julklapp av min arbetsgivare.
Det var en fin låda, och i den var det en receptbok med Leif Mannerströms utvalda, samt en jättefin kockkniv. Därtill fick vi välja en till grej av Leifs produkter ur en folder som vi skulle få hemskickat.
Det var verkligen roligt att efter flera år äntligen få uppskattning för det jobb jag gör.
En riktig julklapp som jag verkligen har nytta av och inte bara lägger in i ett skåp och blir bortglömd.

Vi provade ett recept ur boken förra veckan.
Lertallrikssill.

4-8 urvattnade saltsillfiléer
1-2 rödlökar
1 purjolök
4 salladslökar
1 knippe dill
1 knippe gräslök
2-4 dl vispgrädde
peppar

Brynt smör

Skala och skiva rödlöken riktigt tunt.
Skiva även purjolök och salladslök tunt. Finhacka dill och gräslök.
Smörj en ugnssäker form. Lägg ett tunt lager av rödlök och purjolök i botten.
Skär sillfiléerna i ca 2 cm breda bitar och lägg dem på. Fördela resten av lök och grönt över sillen och ringla till sist över grädden. ta några tag med pepparkvarnen.
Gratinera i mitten av ugnen ca 15 minuter.
Ringla det brynta smöret över och servera med potatis och gärna knäckebröd och en öl till.
 

Jag valde en laxfilé kniv.
Det är en sådan grej jag aldrig skulle unna mig själv, men är jätteglad att jag har en nu.

Hoppas att du mår bra och att livet rullar på som vanligt.
Mitt nyårslöfte till mig själv är att jag ska göra allt jag kan för att hålla mig frisk.
För hälsan är trots allt det viktigaste man har.

Puss & Kram
:O)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar