Leendet du sänder ut vänder åter till dig




måndag 23 juni 2014

Förra lördag körde vi 19 mil enkel resa, närmare bestämt till Jormvattnet och till Korpens öga för att rida islandshästar en hel dag.
Det var Tomas julklapp från mig.
 Vi var ett gäng på 9 personer, där slöt det upp två stycken plus Ola och Emelie som för dagen var våra ridvärdar.

Vi hade otroligt tur med vädret. Det kunde helt enkelt inte bli bättre. Solen sken från en klarblå himmel redan från morgonen. Både dagen innan och efter var det regn och kallblåst.
Vi startade kl 10 med en kort undervisning och vi tilldelades hästar efter ridvana.

Vi red genom buskar och snår, snö, bäckar, uppför och nedför, stenar och blötmyrar.
Vi fick se och uppleva en helt fantastisk utsikt och i stort sätt en helt orörd natur.
Vi stannade till korta stunder då och då för att sträcka på benen och fotografera och hästarna fick möjlighet att dricka och äta.

Efter ungefär halva vägen stannade vi mitt på fjället för lunch och vila.
Många sträckte ut sig och passade på att ta en tupplur medan maten gjordes i ordning.
Här är Maria, min bästa vän, och bakom henne ligger/sitter hennes svåger och svägerska.
Ola, som äger Korpens öga lagade maten över öppen eld.

Renskavsgryta med potatis och rårörda lingon.
Det var riktigt gott och det smakar ännu godare ute.

Tomas har aldrig ridit förut så för honom blev detta en helt ny upplevelse. Jag har ridit  2 gånger tidigare.
Han var något skeptisk innan, men jag tror att han mer än gärna skulle kunna tänka sig att göra om det igen. Jag är glad att vi fick göra detta tillsammans. Det är sådant här som jag uppskattar och ger gärna bort i present i stället för en massa prylar.

Storslagen utsikt. Det gick inte titta sig mätt.

Det var mycket snö kvar på fjället och tur nog lite ohyra.

Min häst hette Hint, en snäll tjej som gärna ville vara bland de första i ledet hela tiden. Hon var otroligt snäll.

Vid en av pauserna passade vi på att gosa lite och hon fick ett äpple av mig.
Tänk att ha detta som jobb, det kan ju bara inte vara helt fel, om det inte spöregnar och blåser förstås. Men sådana här dagar måste det vara en ynnest. Världens bästa jobb helt enkelt.
Detta är väl livskvalitet i allra högsta grad.
Jag tror inte vi som var med kunde komma närmare än så här. Alla njöt och var så nöjda och glada när vi kom tillbaka till startplatsen kl 18 på kvällen.
De som ville fick både pröva på att tölta och galoppera. Det var hur häftigt som helst.
En dag att minnas länge.
:O)

6 kommentarer:

  1. Hejsan

    Vilken härlig tur med hästarna i naturen. Det var ingen dålig julklapp. Hästar är fina men har stor respekt för dom.

    SvaraRadera
  2. Jag förstår att det där var en upplevelse. Men som du säger så betyder ju vädret så mycket..
    Nästa Lördag drar vi norrut upp till stugan.. Som vanligt får vi en massa besök av både vänner och familj och det ska bli så roligt..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  3. Åh vilken härlig tur :) vi red på islandshästar för några år sedan.det var kul o tölta var lite häftigt..har varit hos min goda vänNettan i em o fyllt på med lite go energi,må så gott fina Katarina <3kram Jessica

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga bilder och visst är det underbart att rida islandshäst, jag har gjort det flera gånger och jag har haft med min make en gång också. Denna härliga dag kommer ni att leva på länge "medicin för själen". Kramkram

    SvaraRadera
  5. Det var en fantastisk dag <3. Jag kommer att leva länge på det. Puss på dig / Tomas

    SvaraRadera
  6. så härligt det ser ut
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera