Leendet du sänder ut vänder åter till dig




torsdag 16 maj 2013

Hej mina goa bloggvänner!

Jag och Moa kom till Umeå i måndags mitt i dagen. Vi hade tid på hand och plastikavdelningen kl 13. Då träffade vi Moas läkare Isabella och gick igenom vad hon tänkte operera. Sedan träffade vi narkosläkaren. 
Efter det fick vi ett rum bokat åt oss på patienthotellet Björken.
Kl 7 på tisdagmorgon skulle vi infinna oss på samvårdsavdelningen. 
Jag lämnade Moa i operationssalen när hon hade blivit sövd vid halv 9 tiden. De sa att det skulle ta mellan 1 1/2 till 2 timmar.  Jag fördrev tiden med att gå och äta frukost på patienthotellet, och sedan tog jag en promenad i närområdet.
När klockan började närma sig 13 så blev jag faktiskt lite orolig. Strax därefter ringde de från uppvaket. Då hade det tagit 4,5 timme allt som allt.
Jag satt med Moa på uppvaket till kl nästan var halv 5. Moas läkare Isabella kom upp till uppvaket när vi upptäckte ett stort rött märke på övre underarmen. Hon förklarade att det var ett brännmärke från manschetten som suttit på under hela operationen. Att de hade tvättat med sprit och antagligen inte torkat torrt ordentligt innan de satte på bolstret och manschetten.
Isabella förklarade också att hon hade plockat bort mycket muskler inuti handen, kapat ett ben till pekfingret och roterat det, vilket gjorde att de hade satt ett dränage som de plockade bort i går.
 Sedan fick vi komma upp på samvårdsavdelningen igen. Moa mådde relativt bra men var väldigt trött.
Hon hade inte så ont som man skulle kunna tro att hon skulle ha efter ett sådant stort ingrepp. 

Jag kan inte sluta att beundra och förundras över Moa. Hon är verkligen en kämpe och enormt tapper. Hon har inte klagat eller protesterat någonting.
Jag kan inte få in i mitt huvud att Moa ska vara ensam i världen om att ha förstorad muskulatur, symmetrisk lika på båda sidor av kroppen från midjan och uppåt.
Nakossköterskan tackade mig för att Moa var så trygg inför att hon skulle sövas. 
Moa var kolugn och svarade på deras "tusen" frågor. Sköterskan sa att det räcker med att de blir avskräckta en gång så kan det vara kört.
Det var som om Moa aldrig har gjort något annat.

Tänk att sådant kan bli "vardagsmat" för vissa, medan andra aldrig ens behöver komma i närheten av hur det är eller hur det känns.

I går fick vi åka hem. Det var låååånga 30 mil. 
Vi stannade till ett par gånger, bla. i Dorotea där vi köpte igelkottsbakelser som jag tyckte att hon skulle få bjuda sina syskon på till kvällsfika.

När vi kom hem skjutsade jag Moa till Gunnar och Tomas bjöd ut mig på middag.
Sedan åkte vi en tur på hans nya moppe och hamnade ute på Näsviken där vi gick ut till trollön. En lite ö ute i Vattudalen som man bara kan gå till medan det är lite vatten. Vädret var kanonfint och vi kunde gå en bra bit ut. Det tyckte jag mycket om. Livskvalitet!
Det gäller att passa på och ta tillfället i akt.

Puss & Kram
:O)

5 kommentarer:

  1. Skönt att läsa, att allt gått bra!
    Ja du, ibland kan man tycka att saker och ting är orättvisa..och vad man skall lära sig på detta!
    Men jag är övertygad om...att man får precis så mycket som man klarar av!
    Så var stolt Katarina...för det som du.. och givetvis även din dotter klarar av!!
    Sen blir ju Moa trygg av...att du är så lugn!!
    Önskar dej en fortsatt ljuvlig dag...och jag håller med d3j om...att det hade varit så trevligt att träffats någon gång!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Skönt för er att vara hemma igen - ni är tappra båda två!

    SvaraRadera
  3. Hejsan

    Barn är otroliga på att gå igenom saker. Oftast är det vi vuxna som är mest rädda och nervösa. Jag kan förstå hur mina föräldrar kände sig, när jag opererades och med det jag hade/har. Kan inte ha varit kul alls.

    Tuff bild förresten :)

    SvaraRadera
  4. Så skönt att operationen är över och att allt gick bra. Hon är så duktig din tös!
    Jag önskar er alla en trevlig Pingst och så fin bild du lagt in.
    Kram till dig och må så gott!

    SvaraRadera
  5. Hej! tittar in för att önska dig /er en fin Pingst helg ♥ kram Jessica

    SvaraRadera