Leendet du sänder ut vänder åter till dig




torsdag 15 december 2011

Hej Hej!
Vad roligt att du har hittat till mitt lilla krypin. Det är här jag skriver om allt som händer och sker i mitt liv.
Jag blir så glad när ser att jag kan ha upp till 70 besökare en del dagar, och tänk att just du är en av dem.
Jag försöker i största möjliga mån förmedla och inspirera dig/er tillsådant som gör oss människor glada.
Men visst kommer det sämre dagar, och det måste de också få göra, för jag tror inte att det är meningen att livet ska vara på topp (100%) hela tiden.
Det ligger inte i min natur att klaga och gnälla, det blir det aldrig bättre av. Däremot måste jag ändå tala om att jag inte är kroppsligen riktigt på topp just nu. Förra veckan var jag hemma 3 dagar då jag bla. hade feber. I går, utan förvarning fick jag ryggskott, något som jag inte har haft sedan jag gick på Hälsan rehab.
Jag uthärdade dagen och på kvällen så hade jag en sådan längtan att få komma ut, så envis som jag är så klädde jag på mig och gick ut på en promenad. Jag inbillar ju mig att det är bättre att röra på mig än att ligga på soffan som en pösmunk.
I dag är jag hemma och försöker ha händerna på ryggen så att jag inte ska göra för mycket.
En tanke som alltid gnager i mitt huvud när jag är hemma från arbetet är om jag ändå skulle ha klarat av att jobba. Vad tycker mina arbetskamrater? tror de att jag ljuger? Det är dumt, jag vet. Men det är en känsla som jag bara har.
I bland händer det saker som får mig att tänka till.
Visst är det lätt att det hoppar ut grodor ur våra munnar innan vi ens hinner tänka oss för? Vi tolkar saker olika, vi antar, vi har fördomar och vi drar slutsatser Jag tror att det händer oss alla titt som tätt.
Och visst skvallrar både du och jag i bland? Både på gott och ont.
Vi kan inte älska alla, och det tror jag de flesta är överrens om, även om det kan vara svårt att acceptera. Alla vill ju bli omtyckta, men jag tror att vi måste vara realistiska, jag tycker definitivt inte om alla, och då kan jag heller inte räkna med att alla ska tycka om mig.
Att skvallra om sådant som är positivt är roligt. 
Det är när det går över till personangrepp och direkta påhopp som det kan bli allvarligt och kränkande.
Jag får uppfattningen om att vi är allmänt dåliga på att ta reda på sanningen/fakta bakom det vi har hört, innan vi uttalar oss.
Att tala är silver och tiga är guld, är kanske något vi bör ta till oss av lite till mans.
I alla fall välja rätt person att säga det till, för prata måste man ju självklart få göra och bolla tankar med någon.
Vi måste försöka se sanningen i vitögat att vi helt enkelt tycker saker om varandra, och att det är oundvikligt.
Men vi kan heller inte förneka att ingen är felfri. Det är kanske lättare sagt än gjort men, jag inbillar mig ändå att så länge vi inte är så egoistiska så kan allt bara bli till det bättre. Alla kan tänka om och ändra uppfattning. Och när jag har gjort det så känns det så skönt inombords.
Ha det gott!!!
:O) 

4 kommentarer:

  1. Hej Katarina!!
    Ett fantastiskt inlägg..som vanligt!!
    Du är verkligen duktig på att sätta ord..på dina tankar!!
    Trist att du inte mår bra!! Förstår precis din känsla! Vet hur det var, när jag började bli sjuk..och tänk än idag får jag höra..." Hur kan du vara så sjuk, som ser så frisk ut"? Är såå trött på dom orden. Ledvärk syns inte på utsidan..men däremot när jag gick med gipsad hand förra hösten..då var det..men stackare vad har du gjort.
    Sedan häller jag med dej om detta att snacka skit om folk..värsta jag vet. Även det här med förtroende..får du det...så gäller det ju att hålla det!!
    Åhu..lång kommentar..igen...:)
    Önskar dej en mysig dag..och hoppas snart din rygg mår bättre!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Annika :O) Kram Katarina.

    SvaraRadera
  3. Hoppas du blivit bättre i ryggen och får en bra helg.

    kram
    strömma

    SvaraRadera
  4. Positivt med skvaller :

    Förtroendet att få höra nyheten.
    Förtroendet att inte föra det vidare.
    Samhörighet med förmedlaren.
    Inte vara den som skvallret handlar om.

    Negativt med skvaller :

    Föra det vidare.
    "Glömmer" förtroendet från förmedlaren.
    Att inte veta om det som det skvallras om är sant.
    Att lägga till och förstora upp händelsen.
    Att vara den som skvallret handlar om.
    Påstå att man aldrig skvallrat.

    SvaraRadera