Leendet du sänder ut vänder åter till dig




onsdag 26 oktober 2011

Inlandsbanan

Riksdagen beslöt 1904 att hela sträckan från Bohuslän upp till Gällivare-banan skulle undersökas. Järnvägsstyrelsens förslag till sträckning och kostnader framlades 1907. Redan samma år kunde sträckan från Östersund till Strömsvattudal föreläggas riksdagen för avgörande.
Konung Oscar II som redan 1897 givit jämtarna löfte om ytterligare järnvägsförbindelser fick före sin bortgång 1907 se detta löfte infriat. Anläggningen blev klar att öppnas för allmän
trafik till Häggenås den 10 oktober 1911 och till Ulriksfors jämte bibanorna den 1 december 1912.
Strömsund var nordlig ändpunkt för inlandsbanan mellan 1912 och 1915. Sedan blev orten ändstation på den korta bibanan från Ulriksfors.

I slutet av 1980-talet hotades hela Inlandsbanans persontrafik och i september 1991 lades den ner. Under detta år bidrog dock val och regeringsskifte till att denna nedläggning inte passerade obemärkt och så småningom kom man fram till den lösning som fortfarande gäller: banan förvaltas av ett lokalt "banverk" i form av företaget Inlandsbanan AB (IBAB) som ägs av de 15 kommunerna längs linjen Mora-Gällivare. IBAB står för stationspersonal samt hyr ut fordon till ett antal entreprenörer som svarar för trafiken och banunderhållet. Från sommaren 1993 har dock ingen persontrafik bedrivits på denna sträcka förutom under högsommaren och trafiken är helt inriktad på turister.
:O)


5 kommentarer:

  1. Åhhh!! Inlandsbanan var min "första bebis". Jobbade som en tok dygnet runt med turisttrafiken på banan de 3 första åren sedan den skiljdes från SJ. Vildmarksexpressen gick även då. Det var något alldeles extra....

    SvaraRadera
  2. Inlandsbanan går förbi här hos oss.

    SvaraRadera
  3. Ulriksfors var en stor järnvägsknut i sina glans dagar .
    Det var genom U-fors man åkte om man skulle söderut eller norrut .
    Många har de varit som passerat U-fors järnvägsstation , stannat till och fått sig en kopp kaffe med tilltugg . Det var inte på så många ställen det fanns .
    Många är de som också haft sitt arbete vid järnvägen . En stor arbetsplats vid den tidens mått sett .
    Synd att inlandsbanan inte används mer med tanke på miljön . Allt läggs ner ,allt ska bort som det verkar .
    Och utvecklingen i U-fors stannade med att bla järnvägen lades ner och fångvårdsanstalten förlades där . Tyvärr !

    SvaraRadera
  4. Men så roligt att få läsa om allt det här:)
    Bra iaf att den använd på sommaren!!
    Jag som gillar att åka/jobba norrut skulle gärna jobba på den linjen:D

    Hoppas du och familjen får en härlig helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Vilken rolig tillbakablick.
    På den tiden gick nog tågen punktligt också..

    Kram Maidi

    SvaraRadera