Leendet du sänder ut vänder åter till dig




fredag 10 september 2010

Jag känner att det växer en viss irritation inom mig. Den har liksom krupit sig allt närmre nu i valtider då det blir mera påtagligt och hett debatterat i media, och på gator och torg.
Det sägs att vi lever i ett demokratiskt land, men ändå ska vi som bor här i Sverige inte få ha åsikter om och kring invandrare, för då är vi rasister.
Vad är vi så rädda för egentligen?
Kränka?
Ja, men i så fall så tycker jag att vi har kränkt många med en annan religion än den kristna tron i urminnes tider.
Det är väl inte konstigt, i alla fall inte i mina ögon att det blir schismer när människor med olika religioner och bakgrunder tvingas bo tillsammans i samma trappuppgång eller rentav i samma lägenhet.
Men när någonting händer och media tar kontakt med politiker och/eller andra ansvariga så får de oftast eller inget riktigt svar på hur det kunde bli så.
 Känslan jag får är att ju fler invandrare varje kommun tar emot desto "duktigare" tror de att de är, men utan den minsta eftertanke på vilka konsekvenser det kan leda till. 
Jag upplever det som att folk är allmänt trötta på att bli kallad rasist bara för att man uttrycker sina åsikter. Folk är rädda för att fel person ska ta det på fel sätt och göra en höna av en fjäder. Det är sorgligt hur det har blivit.

4 kommentarer:

  1. Jättebra skrivet Katarina, och jag håller med dig i allt du skriver..Jag blir faktiskt "mörkrädd" när man ser vart denna debatt går åt för håll, för hur skall en annan våga säga sina tankar o åsikter ute i samhället när inte ens de sk folkvalda vågar!!?? Och nog är det sorgligt..Usch säger jag bara...Och det värsta är att politikerna inte förstår att de "retar" på sig folk när de inte törs ta tag i denna fråga och att det kan få förljder därefter... Ha det bara bäst och fortsätt skriva sådant här, du har sunda funderingar o tankar Kramar i massor Mia

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Mia :O) Vad glad jag blir att du tycker det. Det är stundens ingivelse som gör vad jag skriver. Man vet aldrig vad det blir härnäst ;O) Kramar till dig/Katarina

    SvaraRadera
  3. Jag har sagt det förr och jag säger det igen - särbehandling ger bekymmer. Vill man integrera människor i samhället så krävs ett givande och ett tagande. De som flyttar till oss måste också ge 'avkall' på något annars kommer inget att fungera. Personligen tycker jag det verkar som om religion är mer av ondo än av godo...

    SvaraRadera
  4. Den här frågan är svår men jag träffar många som verkligen är beredda att bidra men inte får. De som flyttar hit har gjort avkall på rätt mycket redan.

    SvaraRadera