Leendet du sänder ut vänder åter till dig




söndag 20 juni 2010

Jag försöker verkligen leva upp till att så som jag vill bli behandlad ska jag behandla andra.
Och att ha ett stort sunt bondförnuft. Inte minst när jag arbetar med de gamla. Jag har alltid haft omtanke om äldre. Jag har en fallenhet att komma bra överrens med de allra flesta äldre som jag möter. Jag har haft riktigt riktigt fina relationer med några som jag är oerhört tacksam för.
Det är alltid tungt när någon på mitt arbete avlider. Det är personer som jag och min arbetskamrater har lärt känna. En dag finns de inte mera. Det blir tomt. De fattas oss.
Men, snart därefter flyttar någon ny person in i den lägenheten och som vi ska försöka lära känna.
Tålamodet ställs ganska ofta på prov. Då måste jag kunna hantera situationen professionellt och inte utsätta den boende för kränkning. De sitter ändå i en redan utsatt situation som de gör.
Att kissa eller bajsa ner sig ger många deras självförtroende och självkänsla en törn. Det är då ytterst viktigt att försöka att inte göra så stor sak av det. Det ingår i mitt arbete och att de inte är till besvär. Vi är där för deras skull.
Vi arbetar med människor med själ och hjärta. De är inga maskiner som man trycker på en knapp och gör som jag vill. De är olika individer, med olika viljor, behov, förmågor och erfarenheter.
Därför blir jag uppriktigt ledsen och besviken när vårt arbete värderas så fruktansvärt dåligt lönemässigt. Det känns som ett hån.
Ändå går jag varje dag till mitt arbete och gör mitt allra bästa och yttersta för att de gamla ska få ha det så bra som det bara går.
Det som många gånger driver mig är deras enorma tacksamhet för att jag finns där då de behöver det som allra mest.
:O)

2 kommentarer:

  1. Viktigt viktigt jobb men tyvärr så syns inte alla viktiga jobb i lönekuvertet... Jag är övertygad om att du gör det bra Katarina. Kram

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Jenny! Jag blir så glad, för det är inte ofta jag får höra det så ibland är det lätt att tvivla på sig själv. Håller med dig om att det verkligen inte syns i lönekuvertet. Jag har pratat med många som inte skulle klara av att jobba med det jag gör. Och det finns ju jobb som jag inte skulle vilja göra så vi ska nog vara glada för att det finns de som vill och kan göra alla jobb här på jorden. Stor kram till dig :O)

    SvaraRadera