Leendet du sänder ut vänder åter till dig




söndag 28 februari 2010

Syjuntans bästa

När jag gör denna maträtt så brukar jag alltid göra två formar och då är vi 4 vuxna och 3 barn, och det brukar räcka precis.
I receptet står det att det är för 4 personer men det blir för lite om man vill ta om tycker jag.
Jag rekommenderar därför att göra två formar om ni är fler än två.
Skala (2 påsar. 3 påsar om du gör 2 formar) räkor. Koka 6 (12) st. ägg så de blir hårdkokta. Sätt ugnen på 225 grader. Skiva äggen, varva sedan med räkorna till två lager vardera, börja med äggen.Koka såsen. (För en form. Om du gillar mycket sås kan du göra 11/2 sats)
2 msk. smör
2 msk. vetemjöl
2 dl.
2 d. vispgrädde
2 krm. salt
1 krm. cayennepeppar
2 dl. finhackad dill
Smält smöret i en kastrull. Rör ner vetemjöl och vispa ner mjölk och grädde. Koka upp och låt koka i ca. 5 minuter. Krydda med salt, cayennepeppar och dill.
Häll såsen över äggen och räkorna.
^^^^^^^^^^^^^^^^
Skär 3 skivor vitt bröd i små tärningar.
Gratinera i ugnen i ca. 15 minuter, tills brödet fått färg.
Färdigt att äta tillsammans med en god sallad.
:O)

3 kommentarer:

  1. Hallojsan!!!
    Det där lät gott,kommer definitivt att prova:O)Förstår att det var spännande att kolla på sonens bandymatcher,tycker att allt som ens barn gör är både roligt och spännande att se och man blir ju så löjligt stolt:O)Känns dt igen?
    Ha en bra söndag och här kommer en kram från edinge

    SvaraRadera
  2. Oj, vilket smaskens. Måste bara prova ditt recept. Tack för att du delar med dig :-)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Detta måste jag bara testa någongång.. Kramizz Mia

    SvaraRadera