Leendet du sänder ut vänder åter till dig




torsdag 24 september 2009

Overkligt

Jag satt och läste i ÖP i dag om det spektakulära rånet mot värdetransportdepån i Västberga i södra Stockholm i går.
Jag kan bara sitta och förundras över att det sitter människor, säkert också i detta nu och planerar för att sedan utföra dessa kriminella handlingar.
Det handlar säkert om lång och noggrann planering.
Som de förklarade på tv i går så ska det alltså ha funnits en sk. insider, som i sin tur har informerat en planerare och han el. hon har kontaktat de som ska utföra brottet.
I ÖP står det att det finns bara mellan 25 och 30 yrkeskriminella som har kapacitet att genomföra ett sådant unikt och proffsigt helikopterrån.
Tre till fyra tungt beväpnade och maskerade gärningsmän tog sig ned från den hovrande helikoptern och landade på taket på G4S värdedepå, krossade en glasbyggnad och sprängde sig in i de lokaler nedanför där pengarna förvarades.
Poliskällor anser att en eller flera av rånarna troligen har militär träning och bakgrund.
Jag förstår nästan inte att detta sker i verkligheten. Det känns som att det är bara sådant som händer på film.
Hur fungerar dessa människor? det känns som de är radiostyrda robotar som gör det de blir inprogramerade. Det känns både skrämmande och så fruktansvärt främmande för mig.
Jag fattar inte att man vill riskera att hamna i fängelse i resten av sitt liv.
Enligt tvnyheterna så har alla som varit inblandad i ett likande stora rån dömts i domstol.
Pengar sätter bara griller i huvudet på folk.
Jag tror som Enöga i Dunderklumpen att pengar gör människan galen.
Vad tror ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar