Leendet du sänder ut vänder åter till dig




onsdag 16 september 2009

Försäkringskassan

Man ska inte ha någonting med Försäkringskassan att göra. Det är bara att konstatera.
Jag blir så infernaliskt irriterad och förbannad över deras regler och paragrafer.
Det finns ingen som kan få till saker och ting mer komplicerat än dem som sitter där och bestämmer.
Med ett enkelt telefonsamtal skulle de kunna lösa problemen direkt, nä i stället skickar de pappersbuntar efter papperbuntar om man tex. har missat att kryssa i en ruta.
Sedan tar hanteringen tills man har pengarna i handen flera veckor till innan de har vänt och vridit på papperna tillräckligt många gånger, och tagit sitt slutgiltiga beslut.
Jag blir bestört när jag hör och läser om svårt sjuka människor och till och med människor i livets slutskede som inte får rätt till sjukpenning. Försäkringskassan har bedömt att de kan arbeta, fast läkare har gett sitt utlåtande om patienten.
Då behövs ju inte läkarna rent krasst egentligen.
Det verkar som att de vill att vi ska arbeta till sista andetaget.
Empati, vad är det?
Jag skulle inte vara stolt över att arbeta på försäkringskassan. Jag skulle skämmas.
Hade de varit dessa hjärtlösa personer som sitter och bestämmer som svarade i telefonen när man ringer så skulle jag bra gärna vilja säga dem en sanningens ord om vad jag tycker.

2 kommentarer:

  1. Man måste nästan vara frisk för att vara sjuk för
    att klara allt med fk och annat.
    Det är för bedrövligt hur det har blivit.

    Vilka fina blommor du har och kladdkakan ser väldigt god ut.

    kram
    strömma

    SvaraRadera
  2. Tyvärr är det väl inte dom som sitter och gör jobbet som fattat besluten. Kan inte vara lätt att ha det jobbet och ta all irritation från människor....men jag tror många jobbar där för att ha en försörjning, även om dom tycker att det känns jäkligt....
    /Lena

    SvaraRadera