Leendet du sänder ut vänder åter till dig




söndag 30 augusti 2009

Vad gör jag för fel?

Jag anser mig själv ganska duktig på att laga mat, men när det gäller kött så vill det sig inte riktigt. Det irriterar mig.
Jag tänkte lyxa till det med pepparbiff till middag i går. Jag gogglade lite snabbt och läste att jag skulle steka köttbitarna 2-3 minuter på varje sida om jag ville ha köttet blodigt/rött, och en liten stund till om jag ville ha det genomstekt. Jag gjorde det och likt förbaskat så blev det lite segt.
Jag hade även tagit fram köttet ett tag innan eftersom jag har hört att man ska göra det.
Med griskött, tex. kotletter så försteker man det tills det har fått färg och sedan låter man det sjuda under lock, men med nötkött tänkte jag att det kanske inte är så eftersom det stod att man skulle steka det så kort stund.
Så vad gjorde jag för fel?
Jag vill ju kunna steka entrecote, men har aldrig tordats då man kanske slänger pengarna i sjön och så står man där utan middag. Inte så kul.
Är det någon som kan lära mig att steka kött? tips och råd?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar