Leendet du sänder ut vänder åter till dig




söndag 16 augusti 2009

Att städa upp "skiten" efter andra

Är det något som gör mig riktigt förbannad och upprörd så är det all sorts onödig förstörelse och nedskräpning.
Jag läste en liten notis i ÖP i går om att två killar, 16 och 18 år gamla hade krossat
5 st. fönsterrutor därför att de hade tråkigt. För det "kalaset" får de betala 111000 plus att de dömdes till ungdomsvård. Det kan tyvärr vara deras början till en brottslig framtid.
Hur ofta ser vi inte busskurer med krossat glas? trots att de försöker sätta dit glas som inte ska gå att krossa så lyckas dessa busar ändå.
Skolor som brinner ner till grunden.
Sedan har vi alla dessa blomlådor som de välter ut och sprider runt i omgivningarna.
Vem städar upp det? ja inte är det dem som gjorde det i alla fall.
Och all nedskräpning och glassplitter som kan skada både djur och människor.
Skadegörelsen här på hembygdsgården har varit omfattad och det har blivit föreningen som har fått ta reda på, reparerat och betalat notan med pengar som egentligen inte funnits eller skulle ha lagts på sådant det var tilläggnat åt.
Jag tycker att det är fruktansvärt att dessa, oftast ungdomar utan samvete förstör inte bara för sig själva utan även för andra som blir ut för skadegörelsen.
När det gäller nedskräpning och glassplitter så är vi vuxna minst lika duktiga på det som ungdomarna, det märker man inte minst när man har städat efter en kväll och natt på dundermarknaden. Något som egentligen inte skulle behövas om alla orkade ta sig till en skräpkorg och kasta sitt eget skräp. För det handlar faktiskt om ren och skär lathet.
Som förälder försöker vi lära barnen att inte kasta skräp på marken, men vi vuxna föregår verkligen inte med gott exempel när det gäller detta.
Jag ställer mig frågandes VARFÖR? Det kan väl inte bara vara för att våra ungdomar har tråkigt. Vad gör föräldrarna åt detta?
Kostnadsmässigt kan slutnotan bli skyhög beroende på omfattningen av skadegörelsen. Ofta så blir det våra skattepengar som går till detta onödiga tillgrepp.
En god löropenning vore att dessa busar skulle få betala själva och känna att det svider när de ber om ursäkt till dem som blivit utsatta.

2 kommentarer:

  1. Ja det är mycket onödigt som dom ställer till med
    och som sen förföljer dom i många år om dom blir
    påkomna och straffas.

    Vilken frän dräkt sonen din har *ler*.

    Vad skönt att du stökat undan födelsedagskalasen
    denna gången.
    Här fyller dom flesta av mina ungar år på hösten och det är fullt upp då.

    Ja, jag har haft en så skön och vilsam helg och
    nu är det så kul när dom är hemma igen.

    kram
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Håller med och det jag blir mest arg över är när jag hör någon vuxen säga att det finns folk som har betalt för att städa!!! Kram

    SvaraRadera