Leendet du sänder ut vänder åter till dig




söndag 5 juli 2009

Olivbröd

Nu var det länge sedan sist, men här kommer ett kanonrecept.
25 g jäst (1/2 paket)
6 dl. 37-gradigt vatten
5 msk. olivolja till brödet +1 msk. till pensling
1 tsk. salt
15 1/2 dl. vetemjöl
2 dl. svarta oliver utan kärnor
flingsalt
1. Rör ut jästen i vattnet. Blanda i salt, 2 msk. olivolja och 15 dl. vetemjöl
(spara 1/2 dl. till utbakningen) Arbeta inte degen mer än att den går i hip.
2. Täck över och låt degen jäsa i 2 timmar i rumstemperatur.
3. Finhacka oliverna och blanda med resterande olivolja.
4. Mjöla arbetsbänken och kavla ut degen till en rektangel. Fördela olivröran över degen och rulla i hop. Vrid rullen ungefär som en trasa, och lägg den som en krans på smord form el. bakplåtspapper.
5. Skåra brödet med en vass kniv och låt det jäsa ytterligare 15 min.
6. Pensla brödet med olivolja och strö över flingsalt. Grädda brödet mitt i ugnen på
250 grader i 15 min. Därefter sänks värmen till 150 grader och brödet får baka färdigt ytterligare 20 minuter.
Låt brödet svalna på galler.

1 kommentar:

  1. Vilken tur! Jag har flera gånger tänkt fråga dig om receptet på det här brödet, men glömt bort det. Det är verkligen supergott vad jag minns, har ätit det hos dig när vi hade våra fikastunder =) Kram Malin

    SvaraRadera