Leendet du sänder ut vänder åter till dig




måndag 9 mars 2020

När den förra lampan valde att sluta att fungera, så kände jag att jag ville ha något nytt.
Då hittade jag denna hjärtformade lampa på Bauhaus.
Och den passar verkligen så bra i vårt lilla köksfönster.
Lyser upp alldeles lagomt.
Symboliserar att köket är i hjärtat av huset.

Som du ser så har vi rätt så mycket snö.
Det var ju ovisst länge om det skulle bli någon riktig vinter, när det töade och till och med regnade om vart annat.
Så nu är det nog ingen fara för pimpeltävlingarna fram över.

Jag, Tomas, Elias och Moa åkte till Landsomberget i Backe förra lördag och åkte slalom. En jättefin dag. Lite kallt på slutet när solen gick i moln.

På kvällen kom Gunnar hit och tittade på mello (andra chansen) med oss.
Moa ville bjuda hem några kompisar innan de skulle gå på Hörnet och fira 100 dagars (innan studenten)

På söndagen lånade Tomas Gunnars skoter och så åkte han och jag ut en stund.
Tyvärr var det lite för kallt, så det blev bara en tur på strax över timmen.
Sedan bjöd vi mamma, pappa och Moa på lax och potatissoppa.
Och sen blev vi underhållna av Leif och Billy, med deras tokiga upptåg.
De kan verkligen få en att skratta.
Efter det klippte Moa Elias, vilket verkligen var välbehövligt.
Önskar att jag hade lite av hans hår. Mycket och tjockt.

Eftersom det var sportlov här förra veckan, så anmälde Elias sig till att åka till Landsomberget på onsdagen som Allaktivitetshuset ordnat, med gratis buss.
Så han åkte slalom där med kompisar hela dagen.
Jag och Moa åkte till Östersund.
Vi shoppade och åt god mat på bbq garden.
Det är inte ofta vi åker till Östersund utan att vi har ett ärende till läkaren eller tandläkaren.
Tanken var att vi skulle gå på bio, men när Elias fick en förfrågan om att följa med till Borgafjäll, med hans kompisar och deras mamma från onsdag till lördag, så kunde han ju inte tacka nej.
Så jag ville hinna hem och se till att han fick med sig allt.
Jag hade köpt lite "fredagsmys" gott som de skulle få smaska på kvällarna.
Så när de kom hem på lördagen så bjöd vi dem på middag.
Som tack för att Elias fick följa med. De hade haft det jättebra.
Det är ju helt fantastiskt att ha så fina vänner.
Sådana vänner ska man vara rädd om.

I fredags kväll gick jag ut och åt med mina arbetskamrater.
Främst för att avtacka, och önska vår chef lycka till på hans nya arbete.
Han slutar den 27 mars. Efter det får vi en kvinnlig chef.
Det känns lite tråkigt att han ska sluta, men that´s life.
Jag tror att vi alla har satt spår, och lärt oss mycket av varandra.

Tomas var hemma hela förra veckan med en ordentlig man cold.

Jag fick inte nog av lampor.
Så helt spontant en fm beställde jag denna vackra Globen lampa.
När Tomas hade fått upp den så blev vi glatt överraskade (inte minst Tomas som var lite skeptisk innan), den var ännu finare än på bild.
Och det roliga är att vi kan byta så den undre delen kan vara upptill och den andra nertill, och båda kan vara vänd neråt.
Det är roligt att kunna förnya sig i bland. Det händer inte för ofta.

Sen var det här med Coronaviruset.
Det är ju oundvikligt att inte påverkas.
Vissa tänker inte längre än näsan räcker.
Det är så respektlöst, egoistiskt och oansvarigt att inte ta det på allvar.
Man kan vara smittbärare fast man inte själv har några symptom.
Fattar helt enkelt inte att folk bara kan sluta resa, det går både fler tåg och flyg när det har lagt sig.
Det skulle vara oerhört ledsamt om det spreds till "fel" person i ens närhet.
Med det menar jag en person som ligger i riskzonen för att bli riktig sjuk.
Tänk efter före.

Och jag känner att många blundar för verkligheten.
Alla ser vad som händer runt omkring oss, både i Sverige och runt om i världen.
Men ändå så verkar det som att folk inte vill tro att det är så allvarligt.
Många lindar in det och "förskönar" det.
Respekten och attityden mot bla blåljuspersonal är fruktansvärd. 
Vi ska bla ta emot flera flyktingar, fast vi inte ens kan ta hand om våra egna gamla/fattiga/hemlösa.
Så mycket jag har fått till mig sedan Vid din sida startade. 
Jag blir så illa berörd.
Men känner en enorm tacksamhet, att det finns människor med hjärtat på rätt ställe som verkligen gör allt de kan för att göra deras tillvaro lite bättre, genom att fylla på deras SL kort, ge dem mat, omtanke och en stunds trygghet.
Jag är stolt månadsgivare.
Där känner jag verkligen att pengarna går till det de är ämnade till.

I går när jag var ute och gick med Chess så tänkte jag bla på vad jag skulle hitta på när jag kom hem.
Jag tänkte först att jag skulle baka. 
Men så fick jag ett plötsligt infall att torka ur lådorna i köket.
Det kändes som ett mycket tråkigare infall, än att baka. Men ack så behövligt.
Och Tomas hängde på. Sedan fortsatte det med både det ena och det andra.
Så när vi satte oss i soffan efter middagen så kände jag mig otroligt nöjd och glad att det var gjort.
Dagar då man är effektiv, och får bort sådant som man länge gått och tänk på att man borde göra.
Vi tittade bla på naturprogrammet Serengeti. Det är så intressant och avkopplande.
Henrik Ekman har en sådan där röst som man mer än gärna lyssnar till.
Ungefär som Lisa Syrén och Ulf Elfving.

The Mamas var en av mina två favoriter i årets mello.
Det var verkligen på tiden att vi skickar inte bara en, utan tre kvinnor till eurovision, med fantastiska röster.

Nu väntar en femdagars arbetsvecka. 
Jag börjar med en kväll.
Solen skiner.
Vårvintern är snart här.
Då man kan sitta ute och elda, göra mackjärnsmackor och kanske dricka en äggtoddy.

Ha en fin vecka.
:O)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar