Leendet du sänder ut vänder åter till dig




fredag 17 januari 2020



Elias hade tid hos tandläkaren i dag.
Han fick tandställning (den på bilden) för ett tag sedan, men han har tyckt att den har varit obehaglig att ha i munnen, och att den åker ut på natten.
Så jag tänkte att jag skulle följa med den här gången, och prata med dem, och höra om det finns något annat alternativ.
Och det var bra att jag gjorde det.
För jag hade inte fattat, att pluttarna som han har fastsatt på två tänder, kan man fästa gummisnoddar i och sätta fast tandställningen med på natten.

Informationen från tonåringar är minst sagt knapphändig, och inte alltid så detaljerad som man skulle önska.
Tandläkaren borrade hål i tandställningen, så han ska kunna andas med den i munnen.
Annars skull han behöva ha en stålställning utanför munnen, med krokar, som man fäster ett band och lägger runt huvudet. Som jag hade när jag var i hans ålder.
Inget bättre alternativ med andra ord.
Så om han använder tandställningen han har nu i några månader, så ska fel bettet rätta till sig.
Sedan fick han order om att borsta bättre och skölja med munskölj.
För ett hål måste lagas om två veckor.
Det är här Moa och hennes klasskompis bor hos sin värdfamilj.
Moa åker först buss, och sedan pendeltåg ca 45 min varje morgon till London, helt själv.
Det tycker jag är strongt gjort.
Hon trivs jättebra på sin praktikplats.
Detta får henne verkligen att växa som person.
Det känns så roligt att hon fick möjligheten att få göra detta.
När hon kommer hem så ska hon bara gå på skolan i en vecka, sedan ska hon praktisera på Nya närvården i 4 veckor. Det blir säkert intressant.
Mycket som händer nu.
I går gjorde jag jättegoda köttfärspiroger till middag.
Så enkla med smördeg. 
Receptet finns på niiinis.se 
Jag gillar ju maträtter som inte är så komplicerade, och tar så lång tid att göra, på veckan.


I dag såg jag 6 st rådjur när jag gick med Chess i skogen 😃
Chess såg ingenting.

Dags för en helg i kommunens tjänst igen.
Det rullar på...
:O)

2 kommentarer: