Leendet du sänder ut vänder åter till dig




tisdag 21 januari 2020

+ 6-8 grader, blåst, regn och isvägar.
Hur ska det gå för pimpelfiskarna, skoteråkarna och slalomåkarna??
Ur led är vädret, eller som skinnet på skruven, fram och tillbaka 😉
Nog för att jag inte tycker om kylan, men hellre -5 - 10 grader är mycket bättre än det här.
Men om det ändå ska hålla på så här kan det lika gärna få bli vår.
Det skulle dock vara förödande för många företagare som livnär sig på vinterturister.

Det blev en lyckad tripp till Skellefteå för Petter, men kanske inte lika rolig för David.
Fjärde raka segern för Brynäs 😃
Det var viktigt för att dem ska fortsätta hålla sig kvar över sträcket.
Kul att vi fick se dem i tv.

I går kände jag mig lite trött och seg efter jobbarhelgen.
Men vad gjorde väl det?
Kände mig nöjd med mitt jobb.
Jag gjorde det som förväntades av mig, och kanske lite till.
Det där lilla extra, som kan göra så mycket för att underlätta när man är gammal.
Ställa sängbordet nära sängen så de kan nå vattenglaset, lägga på dem en filt eller göra fothus.
Ställa en enkel fråga, och inte ta för givet.
Alla vill inte titta på nyheterna, någon kanske hellre lyssnar på radion.

Läste i går kväll på Kommunals fb sida. En undersköterska skrev bla:

Vem skulle stolt och ivrig vilja bli undersköterska i dag? Bristen på personal är stor eftersom äldrevård­en är ett sådant nedsvärtat yrke. Därför suger cheferna tag i varenda en som visar intresse av att vilja jobba, utan att egentligen bry sig om personens lämplighet. Oftast är de outbildade och utan erfaren­het, de hamnar i vården för att det är deras sista utväg till jobb.
Våra gamla blir alltså omhändertagna av personal som önskar de vore någon annanstans. Vad blir det för kvalitet på vården när personalen endast gör det de ska utan känsla, omtanke eller engagemang? Det är inte maskiner eller robotar vi jobbar med.

Jag blir sååå ledsen och frustrerad.
Det är ju faktiskt så den bittra verkligheten ser ut på många ställen runt om i vårt land.
Och många pratar tyvärr väldigt dålig svenska.
Men där jag jobbar har vi haft tur med vikarier.
Man måste ge alla chansen att pröva.
Och förhoppningsvis så känner de ganska snabbt själva, om det är något som passar dem eller inte.

Moa utbildar ju sig till undersköterska.
Jag tror att det är en bra grundutbildning, för att sedan om man vill, fortsätta på högskolan.
De får med sig en helt annan förståelse, empati och respekt för andra människor, än innan om inte annat.

Jag klippte håret, och var på års kontroll hos optikern i går.
Och på kvällen var jag på föräldramöte om bla gymnasievalet.
Det är första gången som Elias har nämnt ett program (hotell och turism) som han kan tänka sig att gå, förutom innebandy.
Jag hoppas verkligen att han klarar matten.
Det skulle stärka hans självförtroende, och inte minst självkänslan så mycket.
Vi kämpar på...

:O)

4 kommentarer:

  1. Jag tror inte jag vill veta hur många procent som "människan" är orsaken till väderförändringarna.
    Häftigt att de kom med i bild. Det ser illa ut för mitt favoritlag från när jag var liten - Leksand.
    Vården behöver fler "Katarinor". Ända upp till läkarnivå. Jag har träffat på både dem med änglavingar bakom ryggen och de som absolut inte ska jobba med äldre, sjuka utsatta medmänniskor. Du verkar vara en god förebild för det förstnämnda och borde spridas som ringar på vattnet om lilla jag fick bestämma. Vad är fothus? Min nyfikenhet väcktes till liv.
    Hoppas han kommer in på ett innebandyprogram.
    Kram från Bosse som tagit en paus i fredagsstädandet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Bosse för dina fina ord :) De värmer verkligen. Jag brukar alltid utgå i från hur jag själv skulle vilja bli bemött, och det kommer man långt med.
      Fothus är när man stoppar täcket under fötterna så det blir ombonat och varmt.
      Elias kan inte söka enbart ett innebandyprogram. Han kan välja hotell och turism, och så blir innebandyn som ett slags tillval, ungefär som du går skyttegymnasium eller idrottsgymnasium. Men det hänger fortfarande på matten. Han söker på höstbetyget, och på det saknas tyvärr betyg i matte. Vi får hoppas att han lyckas den här terminen, och då har han chans att komma in. Det är inte för intet han har ett A i idrott :)
      Uppskattar verkligen dina kommentarer. Trevlig helg! Kram Katarina :)

      Radera
  2. Tack rara du för alltid dina så fina kommentarer hos mig! Jag har skrivit det förr, det är så trevligt att läsa din blogg, och du har alltid så vettiga åsikter! Jag är övertygad om att de gamla tycker jättemycket om dig och uppskattar jobbet du gör! Håller tummarna för, att Elias kommer in på vad han än kommer att välja! Önskar dig en fin fredagskväll! Kram Annika Ps..jag vet att jag är dålig på att kommentera hos dig, men jag läser alltid din blogg! Kram igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Annika :) Desamma till dig och din blogg. Vi vet att vi alltid har varandra oavsett. Jag hoppas att vi får möjlighet att träffas någon gång.
      Kram Katarina :)

      Radera