Leendet du sänder ut vänder åter till dig




torsdag 12 december 2019

JAS julgran 2019 flög över Strömsund i tisdags.
De bara swishade förbi, så det var tur att jag lyckades se dem.
Vilken prestation att hålla samma formation.
När de flög över Östersund var det åtta JAS plan, och hade en annan formation.

Behöver inte kommenteras mer än så 😄
Då vet du redan vad jag tycker.

Fullmånen lös upp hela himlen så vackert nu på morgonen.

I lördags bjöd vi Maria och Mattias på middag.
Det var jättelänge sedan sist.
De fick crostini med en italiensk tomatröra, och bubbel till förrätt.
Till varmrätt bjöd vi på laxplanka.
Sedan gjorde vi en liten paus i ätandet och spelade Speak out.
Och som vi fick skratta 😂 Det blir ju så tokigt.
Precis vad vi behövde allihopa just då.
Sedan smakade det gott med digestive glass med passionsfrukt.
En mycket trevlig och tokrolig kväll.
Så nu lever vi nog lite längre, om man ska tro talesättet?
Skratt förlänger livet.

Så nu kanske jag kan få dig att dra lite på smilbanden också.
Allt behöver inte vara så allvarligt jämt.
Det blir så mycket trevligare med lite humor.
Och att Sverige och Norge skojar om varandra är ju inget nytt.
Någon slags "hat" kärlek.

Moa fick ta bort "rälsen" på överkäken i tisdags.
Nu ska hon ha en skena i 2 år på natten.
Jag minns själv vad konstigt det kändes, när dem tog bort rälsen efter så många år.
Vilken befrielse!

I dag har jag ledig dag innan jobbarhelg.
Jag ska göra chokladbollar som ska säljas på innebandysammandraget på söndag.
Jag hinner dit på matcherna på delade turen.
Gunnar ska stå i fiket hela dagen.
Så är det inte kryddor till klassresan som ska säljas så är det detta.
Elias och Gunnar ska stå i garderoben, på Folkets hus i morgon kväll mellan kl 21 och 01 när det är julbord och dans, som också går till klassresan.
Så nog försöker vi verkligen ställa upp för våra barn.
Det är därför jag känner mig lite ledsen i bland, när det krävs ännu mer av en.
Det känns som att man aldrig gör tillräckligt, utan som jag skrev i förra inlägget, få dåligt samvete över att man inte orkar eller kan.
Ärligt talat ska det bli otroligt skönt när detta med skolresan är över.
Då får vi äntligen sätta punkt efter 3 st barn.
Jag tror att jag har blivit allergisk mot skolresor m.m, och min tålamodsgräns har krympt avsevärt.
Det är alldeles för många viljor/oviljor inblandade.
Det är tråkigt att något som ska vara roligt, bara blir jobbigt och krävande.
Och att några alltid framhäver sig själv som den duktiga, och vill bli klappad på axeln.
Just nu känner jag mig lite gnällig, och jag tycker att det är med all rätt.
Jag tror inte att jag är ensam om att tycka det.
Och jag vet inte om barnen riktigt förstår heller, hur mycket tid vi föräldrar faktiskt lägger ner på att hjälpa dem med detta.

Samtidigt som jag fortfarande oroas över att Elias inte får något betyg i matte denna terminen heller, därför att de har inte jobbat med just det kapitlet som han inte förstår den här terminen.
Och trots att han har klarat flera prov den senaste tiden.
Det gör mig så ledsen och frustrerad.
Hur ska jag kunna fortsätta motivera honom???
Han har gått på extramatte sedan i 7:an, och sommarskola i två veckor i somras.
Gud ska veta att det inte var lätt att få dit han varje morgon. Peppa och motivera.
Så hur blir det nu med ansökan till gymnasiet??
Det är bara att fortsätta hålla tummarna att han får betyg sista terminen i 9:an.
Matte är jättesvårt, om man inte har den intelligensen gratis i generna.
Inte konstigt att det känns som man håller på att bryta i hop i bland.

Det är väl det här som är livet.
Upp och nergångar.
Livet är inte alltid en dans på rosor.
Men jag försöker i alla fall hålla huvudet ovanför ytan, alltså flytande 😉

Tack för att du läser!
Tänk på att det jag skriver är enbart mina tankar och upplevelser.
Jag mår bra av att skriva av mig.
Det är ett sätt för mig att bearbeta sådant som är jobbigt, men även dela med mig av sådant som är roligt.
Jag blir glad av och uppskattar fina kommentarer otroligt mycket, som bla lämnas på facebook för att de inte kan kommentera här.

(Någon kanske läser mest av nyfikenhet för att ha ett samtalsämne, men det bjuder jag på i så fall)

Önskar dig en mysig och trevlig tredje advent helg!
:O)

1 kommentar: