Leendet du sänder ut vänder åter till dig




tisdag 3 december 2019

I år ville jag förnya mig lite.
En ny bricka, lite dekorations snö och några dekorationer.
Blev riktigt nöjd själv.
Vad gjorde vi utan Dollar store?

Elias blev uttagen till distriktslaget 😄😄😄
Jag är så otroligt glad för hans skull.
De är nu 4 st killar från Strömsund som får åka till Gävle i början på januari (på jullovet), och spela innebandy SM för 03:or och 04:or.
Vilken upplevelse och erfarenhet.
Elias är supertaggad!!

Storleken på lussebullarna i år blev helt i min smak.
Det ska vara lite att bita i.
Jag prövade Leilas grundrecept, med lite grädde i och de blev verkligen supergoda.

Äntligen fick vi se skymten av solen 🌞
Tänk vad solen kan göra med en.
Jag blir så mycket piggare och gladare.
Det är lätt att påverkas av vädret.
Men det får inte dra ner en för mycket, när det är mörkt och trist.
Då får man försöka göra saker som piggar upp, lyssna på musik och tänka att de blir bättre snart.

I fredags var jag på after work med mina arbetskamrater.
Jättegod mat!
Oxfilé med sötpotatispuré, friterad palsternacka och fetaostaioli.
Och sedan en god efterrätt.
Elias fick bjuda sina killkompisar, Isak och Viktor på restaurang för att de hade fyllt år.
Moa och Tomas åkte på julbord till Gåxsjö med jobbet.
Moa ska jobba lite extra över jul.
Det har varit mycket med skolan hela hösten, bla komma i kapp efter att hon var i Vilhelmina och tog körkortet.

I lördags följde jag med Petter till en chiropraktiker.
Han har "klagat" länge på att han har ont i ryggen.
Så nu när hon var här, så bokade jag en tid till honom.
Det är ju inte alltid lätt att veta vart "skon klämmer",  vilken behandling som behövs,
men än en gång så var min magkänsla rätt att det var det han behövde 😊

Chess!
Bästa/värsta vakthunden spanar efter allt som han kan skälla på/tala om att det är något på vägen.

På söndagen åkte jag och försökte hjälpa min huvudman med tv´n som inte funkade.
Men det gick inte att få till den, så jag ringde till SHB i går, och de skulle kontakta Telia, som ska få åka dit och fixa till det.
Det är inte lätt med alla dosor och knappar, och förstå sig på vad man ska trycka på när man är gammal.

Sedan åkte vi ner på hembygdsgårdens julmarknad.
Vi köpte både te, rökt vildsvin, ost och glögg.

Chess är alltid där man är, även på toan 😃

I går började jag jobba efter 5 veckor. 
Det känns riktigt surt att jag har varit sjukskriven två gånger det här året.
Det blir verkligen ekonomiskt kännbart.
Men nu är det bara att jobba, även jul i år.

Jag upplever allt oftare att vi föräldrar i fråga sätts i alla olika sammanhang.
Och fast man verkligen försöker göra sitt bästa, så dras vi för det mesta alla över en kam.
Det är otroligt tråkigt att andra har ett behov, eller anser sig ha rätt att ge andra dåligt samvete, för att man inte alltid kan, och i bland kanske helt enkelt inte vill eller orkar ställa upp på allt.
Alla är kanske inte beredda på att vända sig totalt ut och in, för att finnas tillhands och tillgodose allas behov och tycken.
Och när det händer något ute på byn, så är det alltid vi föräldrar som ifrågasätts vart vi är.
Och NEJ!!! alla föräldrar sitter inte hemma och dricker själva.
Många ungdomar känner sig oskyldig anklagade, bara för att de befann sig på platsen när det hände.
När man pratar med ungdomarna om vad som hände, så stämmer inte allt utifrån deras upplevelse, med det som har framkommit i olika medier, och kommentarer.
Fördomar, spekulationer, förutfattade meningar.
Alla är vi fortfarande väldigt olika.
Hur vi väljer att ta vårt ansvar, hur vi pratar med våra barn, vad vi väljer att lägga vår tid på, medverka på möten, ställa upp ideellt etc etc.
Allt ligger i ens egna intresse.
Jag är mycket väl medveten (av egen erfarenhet) om, att om det ska hända saker, så måste det finnas drivande människor,
och nej de ska inte behöva dra det tyngsta lasset jämt.
Orsaken till varför alla inte är lika drivande, kan bero på många olika anledningar.
Jag tycker inte att man ska känna sig tvingade att förklara varför.
Det kan vara väldigt personligt/privat, och det ska man respektera, utan att få en spydig kommentar, om att ha man valt att sätta barn till världen...

:O)

2 kommentarer:

  1. Jag förstår att Elias är supertaggad. Vad kul. Hoppas det går bra i Gävle nästa månad.
    Visst stämmer det att sol är extra viktigt under denna tid på året. Vackra foton du tagit. Jag läste att vi fick endast 16,6 timmar sol under hela november.
    Hoppas det gått bra för dig i comebacken på jobbet. Var rädd om dig.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Bosse för dina fina ord och omtanke :) De värmer och uppskattas ska du veta. Var rädd om dig du med. Kram <3

      Radera