Leendet du sänder ut vänder åter till dig




onsdag 13 mars 2019

I går kom Allers ut i affärerna med reportaget om Moa.
Jag är jättenöjd, och det blev riktigt bra.
Jag är glad att de ville göra ett reportage om oss.
Det känns bra att få dela med oss av vår historia.
Det är en stor del av vårt liv och vardag som kretsar kring detta.
Vi har ingenting att dölja eller skämmas över, snarare tvärtom.
Vi kan kännas oss stolta över mycket.
Inte minst styrkan i varandra.

Livet tar sina egna vägar. Den visar vägen.
Kanske inte alltid åt rätt håll, eller den väg jag själv skulle välja,
men av olika anledningar så måste man ta den ändå.
Och på vägen lär man sig en massa saker, både positiva och negativa.
Det har präglat oss till de människor vi är i dag. 
Och det kommer förmodligen fortsätta att prägla oss.
Man blir lite mer ödmjuk kan jag tycka.

I dag känns det lite bättre.
Jag har varit hemma från jobbet i 2 dagar.
Jag behövde tid att tänka.
Tid att reflektera över en del saker som har påverkat mig väldigt mycket den sista tiden. 
Jag har analyserat, benat ut och nästan dissekerat mina tankar.

Få lite perspektiv.Hur jag ska gå vidare?
Vad är bäst?
Inte förhasta mig, och göra något oigenomtänkt som jag kan ångra sen.
Efter ett långt samtal med min livsmentor i går,
som är en otroligt klok person och själv besitter en massa erfarenheter, 
så har jag kommit lite närmare ett svar på det jag grubblar över.
Det är otroligt värdefullt att ha en livsmentor. Som alltid finns där.

Och som jag kan lita på till 100%.Hur hårt det än blåser.

På promenaden nu på morgonen träffade jag en granne och hennes hund.
Hon frågade mig om jag hade sett Skavlan i fredags.
Intervjun med läkaren från England, som ser ut som han kommer från Indien, och som har skrivit en bok som heter Hälsobalansen.
Jag sa att jag hade sett honom på nyhetsmorgon.
Hon berättade om olika saker som han tog upp i programmet.
Jag gick hem och googlade fram boken, och nu har jag också beställt den.
Läkaren heter Rangan Chatterjee.
Han verkar ha ett sunt sätt att se på människan.
Han botar inte sjukdomen utan människan.
Jag tror att jag redan har en ganska bra balans, men den går göra ännu bättre.
Det kan vara det där lilla som gör den stora förändring i livet.
Det är värt att pröva.
Jag är jätteglad att jag träffade min granne som gav mig tipset.

Moa har börjat praktisera på NÄVA (närvårdsavdelningen) här i Strömsund.
Hon har varit där två somrar på feriearbete, så hon känner till stället ganska bra.
Nu ska hon få göra lite andra arbetsuppgifter.
Nya erfarenheter. Träffa nya människor.

Livet Livet!!
:O)

6 kommentarer:

  1. Det blev ett jättebra reportage. Det måste du/ni vara nöjda med. Viktigt att denna ovanliga diagnos får ett "ansikte" så att läsare blir informerade om detta och kan för vidare information. När jag läser läkarens spalt tänds en lampa när jag läser att överväxten kan avstanna och jag tänker att kan inte det hända för Moa när hon växt färdigt och är vuxen.
    Hoppas hon blir det hon mest brinner för. Varför inte medicinforskare. Sedan kunde hon säkert komplettera med att föreläsa. Hon skulle kunna lära välutbildade sjukhuspersonal med sin långa erfarenhet.
    Hoppas inte Chess blir för mallig nu. :)
    Hoppas även att du mår bättre. Jag läser på S padda då och då. Men kommenterar inte där. Jag skickade bara ett SMS till henne att köpa Allers på hemvägen.
    Kram Bosse som just nu har fem st fingrar som jag inte kan böja på. Tyvärr är jag inte lika tuff som Moa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Bosse :D Vad glad jag blir. Och Tack för din omtanke. Jag hoppas verkligen att den avstannar. Så vi kan se ett slut på alla operationer.
      Jag tror att Moa skulle kunna lära upp hela läkarkåren, och det skulle nog ta några år :)
      Vad har hänt med dina fingrar?
      Chess har inte tid att vara mallig ;) Han har nog med att vakta huset från alla som går förbi, eller smäller i en bildörr :D
      Kram Katarina

      Radera
    2. Låt det bli så om några år. Då skulle Moa gå ännu starkare ur allt och ha nytta av det resten av livet. Hoppas läkarkåren tar sig tid att lära av hennes erfarenhet som är mer värd än något annat. Det är så forskning och framsteg går framåt.
      Det bör vara triggerfinger. Det har jag haft till och från i 30 år när jag gjort något olämpligt. Alltid har jag fått "slåss" för cortisonspruta som hjälper direkt på ett par dagar. Jag la in ett inlägg om det på min "andra blogg"igår. Nu har jag gått för länge med problemet och andra fingrar har fått göra det de annars inte gör vid ex. ta på strumpor.
      Det verkar som Chess är som vår Texas var.
      Helgkram Bosse
      Ps. Hoppas du mår bättre.
      Ps 2. Jag gissar på att fler tidningar kommer att höra av sig.

      Radera
    3. Jag mår lite bättre. Fick lite coaching av min livsmentor, och fick tid att tänka i ett par dagar, så jag är på god väg :)
      Jag har inte hört något än från andra tidningar, så det återstår att se.
      Krya på dina fingrar. Besvärligt att du ska behöva ha det så.
      Kram Katarina :)

      Radera
  2. Har också hört honom på TV och blev mycket imponerad. Han sa många viktiga och bra saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli riktigt intressant att läsa boken när den kommer :)
      Tror att jag kan få många tips på förändring. Kram Katarina.

      Radera