Leendet du sänder ut vänder åter till dig




tisdag 8 januari 2019

I dag börjar skolan efter jullovet.
Barnen har verkligen vänt på dygnet.
De har sovit till långt inpå em, och suttit och spelat långt efter natten.
Ett riktigt slöar lov. Tur att de får komma tillbaka till verkligheten.
Och Moa har fått ok från sin läkare att hon får börja träna i dag.
Elias hade turen att få följa med sina bästa kompisar, och deras mamma till Åre i helgen som var.
De badade, bowlade och spelade minigolf på holiday club.
Innan han åkte tyckte jag att han var i behov av en klippning,
så vi åkte ner på byn på drop in. Han var klar på en halvtimme. 
Det är ju jättesmidigt att kunna göra så, i stället för att boka en tid flera veckor i förtid.

I fredags hade vi som jag skrev i förra inlägget, besök av en frilandsjournalist och en fotograf.
Vi satt och pratade i över 2 timmar. Tiden gick så fort. 
Reportaget ska sedan komma i tidningen Allers under våren någon gång.
Jag hoppas att det ska ge lite "ringar på vattnet".
Om inte annat för att sällsynta diagnoser också ska få ett "ansikte".
Att det går leva ett normalt liv ändå, på vårt sätt.
Sedan fick jag och Moa skynda oss till hälsocentralen för en videokonferens med Moas läkare och sjukgymnasten, som vi träffade när vi var upp till Umeå strax innan jul.
En uppföljning för att bla se hur det fungerar med skenorna.

Det har äntligen börjat kännas lite bättre i hälen.
Det tog över en vecka innan jag kunde känna någon skillnad över huvud taget.
Jag hoppas verkligen att det räcker med att vara sjukskriven veckan ut.
Jag har försökt att greja på lite här hemma.
Något vill jag försöka sysselsätta mig med.
Så i helgen kunde jag och Tomas hjälpas åt att plocka bort julen.
Det jag saknar allra mest är komma ut på promenaderna som jag är van.

Petter "flyttade" till Gunnar i går efter att ha bott hos oss hela hösten.
Jag har fått ha alla barnen här samtidigt en tid, vilket har känts både mysigt och bra.
Det är ju inte lika mycket tjafs och bråk som det var förut dem i mellan.
Men det kändes ändå rimligt att Petter får vara med sin pappa ett tag nu.
Tänk att han bara har en termin kvar på gymnasiet.
Resten är oskrivet, förutom körkortet då som han ska ta i juni. Det kommer att bli bra.

Moa och jag klippte håret i går kväll, vilket verkligen var behövligt.
Sist jag klippte mig var i juni, och Moa i augusti.
Det är så himla lyxigt att frisören kommer hem till oss.
Vi blev båda jättenöjda.
Det är bekvämt att ha långt hår. Efter så många år då jag tvättade, fönade och sprayade håret varje dag för att det skulle vara snyggt.
Och tänk vad mycket tid och pengar jag sparar nu 😉

I morgon ska jag följa med Elias till tandläkaren.
Det har inte fungerat med tandställningen som han fick.
Han glömmer den, och tycker att den är obehaglig att ha i munnen.
Den ser ungefär ut som tandskyddet som hockeyspelare brukar ha, fast mycket tjockare.
Jag tänkte att det är bättre att rådfråga om det går göra något annat, än att de går i tron att han använder den, och när han ska på återbesök så har det inte hänt någonting.
Det blir bara en besvikelse.

Vi har börjat kika lite på en förhoppningsvis utlandsresa i november.
Men vi har bestämt oss för att ha lite is i magen. 
Det är pengarna det sitter i.

Ja det var väl allt för i dag.
På återseende!
:O)

4 kommentarer:

  1. Hej och God fortsättning!
    Alltid lika trevligt att läsa din blogg och se vad ni gjort och varit med om! Skall också bli intressant att läsa reportaget i tidningen, och du får gärna hojta lite innan, så att jag kan köpa tidningen!
    Ja du åren går så fort och vips är barnen vuxna! Jag hoppas att din häl snart är helt bra och jag håller tummarna för en en utlandsresa!!
    Kram och ha det det gott!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Annika :) Jag fick en kortisonspruta i går. Fick domningar och pirr i foten så det låg nog en nerv i kläm. Har förmodligen belastat fel. Sprutan gjorde ont. Jag blir sjukskriven ett par veckor till. Sedan ska det väl ha gett med sig får jag hoppas. Önskar dig redan nu en trevlig helg. Kram <3 :)

      Radera
  2. Ljuvlig tulpanbukett. Det är den tiden nu. Ett hopp och ljusets återkomst.
    Intressant som vanligt att läsa dina uppriktiga ord. Visst är det oftast trivsamt med helger och vända lite på dygnet. Men det är skönt när det återgår till det vanliga igen. Trist med din häl. Förstår att du saknar långa promenader. Jag hoppas du snart är tillbaka både i jobbet och med en intakt kropp. Spännande med reportaget. Min gissning är att fler tidskrifter kommer att höra av sig till er efter det varit inne i Allers. Det brukar vara så om det är något speciellt. Jag minns den tiden när vi hade det intensivt med veckotidningar och annan press. Det var inte ovanligt att veckotidningsteamet stannade 3-4 timmar. Dagstidningar fixade det oftast på en timme och jag hade fullt upp med att på ett fint sätt rätta till de värsta felen/grodorna på korrekturet som jag bad dem att faxa. Veckotidningar är mer proffsiga och jobbar med en sak i taget.
    Jag hoppas ni bestämmer er för en trevlig resa till november. Alltid roligt att ha något att se fram emot när det gäller den 11:e månaden.
    Trevlig helg
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är sjukskriven till den 27/1 efter sista besöket hos läkaren.
      Då borde det ha läkt ut.
      Jag har inte tänkt på att andra tidningar kan höra av sig. Jag hade bara en ambition att dela med oss av unika historia. Tack för att du förvarnade mig :)
      Tomas fyller 50 år i november så det skulle var vara så kul om vi kunde ta oss i väg.
      Kram Katarina :)

      Radera