Leendet du sänder ut vänder åter till dig




onsdag 29 augusti 2018

Erfarenheten talar

Så här vackert bor jag.
Härom morgonen tog jag en promenad med Chess.
Eftersom solen sken så passade jag på att gå ner till utegymmet.
 Vattudalen låg alldeles spegelblank.
När jag är ute och går hinner jag tänka mycket.
Jag tänker ofta, och oftare på vad jag vill ha mer av, och vad jag inte vill ha mer av.
Jag väljer medvetet att vara ensam. Det är då jag fyller på mina "batterier".
Och jag väljer att vara med dem människor som ger mig positiv energi.
Det är en insikt som har kommit med åren.

Jag är glad att jag får uppleva allt detta.
Varje morgon jag vaknar och kan gå på jobbet.
Att få uppleva måndag igen...
Att inte gnälla och klaga, framför allt över sådana saker vi ändå inte kan påverka.

I mitt jobb träffar jag många gamla människor. Som har jobbat och slitit hela sitt liv.
Många som har ont någonstans och känner sig trötta.
De tycker att de är oförmögna att göra sådant som de alltid har gjort.
Jag får ofta ta del av olika livsöden. Mest positiva, men i bland även sorgliga.
Vi har även gäster som är svårt sjuka. Människor som är i livets slutskede. 

När man arbetar så nära en sådan person får man en speciell relation. 
Jag känner en särskild tillfredsställelse när jag kan göra något som jag vet att personen blir hjälpt av, eller tycker om.
Att bara sitta bredvid och hålla handen, så att de kan känna sig trygga och vet att jag är där. 

Att få skratta ordentligt tillsammans är utlösande.
Jag tänker i bland att jag kan i alla fall gå hem och sedan komma tillbaka utvilad, 

medan den svårt sjuke lever i sin kropp 24 timmar i dygnet. Med allt vad det innebär.
Det är viktigt att tänka på att även om man inte kan förmedla sig så fungerar hjärnan och hörseln precis som innan.
Man ska alltid försöka undvika att prata över huvudet, eller om personen när man vistas i samma rum. 


I går kväll åkte Tomas, jag och Chess för att titta efter lingon på "vårt lingonställe".
Det fanns inte ett enda bär som vi kunde se.
Endera har de Thailändska bärplockarna renrakat vartenda lingon, eller så har det helt enkelt blivit några lingon där i år.
Men det var en fin kväll.
Petter var på hockeymatchen i Dunderhallen mellan Skellefteå och Modo.
Den årliga matchen som anordnas med Engcon som stor sponsor av Skellefteå.

I dag är det kvällsjobb.
Det regnar ute. Sådant där fint regn som man blir dyblöt av.

Jag avslutar detta inlägg med en text som jag tycker var
 så bra.
Jag blir inte imponerad av hur du ser ut, hur mycket pengar du har, vilken social status du anses ha eller vad du råkar jobba med.
Jag blir bara imponerad av det sätt du behandlar och beter dig mot dina medmänniskor.
:O)


2 kommentarer:

  1. Go kväll vännen!
    Visst är blogglandia fantastiskt och tänk..jag hoppas att vi någon gång kommer att träffas!! Texten du avslutar ditt inlägg med är fantastisk, och hela inlägget är så bra! Det är alltid en fröjd att läsa din blogg, för du har alltid så fina och bra åsikter!!
    Visst bor ni fantastiskt!! Så vackra bilder!!
    Önskar dig en fortsatt fin kväll! Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för den fina kommentaren :) Det värmer och uppskattas mycket <3 Kram Katarina :)

    SvaraRadera