Leendet du sänder ut vänder åter till dig




fredag 6 april 2018

Påsken 2018

På långfredagen, för precis en vecka sedan hämtade vi hem vår nya familjemedlem Chess.
Vi kom hem till strålande solsken, så vi gjorde upp en eld vid vår uteplats och gjorde mackjärnsmackor. 

Sedan satt vi där tills det var dags att göra middag.
Petter och pappa hade varit på pimpeltävling i Rudsjö, så de kom förbi för att träffa Chess.

De första 2 dagarna var han inte helt nöjd. Han gnydde och ville helst vara inne. 
Vi fick gå ut med honom ett par gånger på natten.
Tomas klev upp tidigt som tusan första morgonen, så när jag klev upp gick han och la sig.
Sen bestämde vi oss för att bara gå ut med honom när han gnydde, och sedan gå och lägga oss igen. 
Och det har funkat bra.
Han ligger i vår säng, i alla fall nu i början. Sen får vi se hur det funkar när han blir större.

Vi hade ett fantastiskt påskväder. 
Jag kan inte minnas när vi hade det sist, och i så många dagar dessutom.
Det höll i sig ända tills i tisdags.
Att vi dessutom bara kan gå ut på gården och både kan sola och laga mat är ju super.
Och det passar oss alldeles utmärkt.
På påskafton åt vi påskmiddag med mamma och pappa.
Petter som är hos sin pappa just nu kom också.
Alltid mysigt och trevligt.

Vi har verkligen njutit den här påsken.
Vi uppskattar verkligen när det är lugnt och inga tider att passa.
Ta dagen som den kommer.
Vi har sett många fullpackade bilar och fullastade släpvagnar med skidor, skotrar och pulkor som är på väg någonstans.
Och det ligger säkert en hel del förberedelser inför det innan.
Sedan blir man lite ironisk:
Och det är nu som alla ska vara glada.
Inte alltid så lätt när man trängs många i en stuga, utan rinnande vatten och utedass 😉
Visst det har också sin charm.
Det kanske är en av få gånger på året man kan träffas.

Den här veckan har jag haft semester med Chess.
Och barnen har påsklov. Så lägligt att få lite tid tillsammans med dem också samtidigt.
Vi har börjat lära känna varandra riktigt bra.
Elisabeth som vi köpte Chess av, hade hunnit träna en hel del på att han ska bli rumsren, så det har vi fortsatt med.
Vi har börjat träna på halsband och koppel.
Trafik, människor och andra hundar.
Och lite smått på att vara ensam.
Det har snöat i två dagar (fruktansvärt onödigt) så jag har kört snöslunga.
Och av det jag kan se så verkar han finna sig i det, och går och lägger sig på min gamla morgonrock på toagolvet, där det är golvvärme.
Det är mycket "följa John". Där jag är, är Chess, i alla fall så att han ser mig.
Vi har vägt honom och han har gått upp 300 gram. 
Han väger strax under 3 kg.
Testade lite smått att klippa klorna i går, men det får vi nog träna lite mera på.
Barnen busar och myser också med honom.
Och när Tomas har kommit hem från jobbet är det hans tur.
Nästa vecka har Tomas semester med Chess i 3 dagar. De andra två är jag ledig.


På skärtorsdagen efter middagen tog jag och Tomas en promenad.
Det var en fin men lite kylig kväll.
Vi gick en bit på isen. 
När vi gick förbi en båtbrygga fick vi se en massa vacker is konst.

Det hade bildats flera lager med is under bryggan.

Fascinerande hur det kan bli, helt av sig själv.

I dag har jag varit på en hälsoundersökning, som vi får genom jobbet vart annat år.
Jag blev väl godkänd. Så det är bara att fortsätta att "tuta och köra", ett tag till.
Det enda som fanns att "anmärka" på var BMIét. 
Jag skulle kunna väga några kilo mindre till min längd, men det är inget som stör mig nämnvärt.
Det är så tråkigt att hela tiden gå och tänka på vad jag stoppar i mig.
Jag äter det mesta med måtta. Lagomt är bäst.
De som äter hälsosamt hela tiden verkar inte heller tyvärr vara förskonade från sjukdomar.
Jag tror även på lagomt med motion.
Och kläderna krymper inte i tvätten.

Till middag ska vi pröva oss på att göra piroger.
Det var många år sedan sist så det ska bli spännande att se hur de blir.


Önskar dig en riktigt trevlig och skön helg!
:O)

1 kommentar:

  1. Underbar påsk med bra väder god mat och en valp i huset ;) /Tomas

    SvaraRadera