Leendet du sänder ut vänder åter till dig




torsdag 18 augusti 2016

Förra måndag (8/8) åkte jag och Tomas till Stockholm/Huddinge för att hälsa på Tomas bästa kompis Geir och hans familj.
Vi kom precis i rusningstrafiken, så köerna var långa på Essingeleden.
Det är sådana gånger man uppskattar att bo där man bor.
Men när det bara är någon gång i bland det händer så kan man stå ut med det.
Man tänker på alla som har det så jämt. Tålamod av stål eller en vanesak?
Jag kan tänka mig att det inte är lika "roligt" en fredag em som på måndagen.
För mig tar det max 5 minuter till och från jobbet. Lyxigt förhållandevis.

På tisdagen tog Geir och Gunilla med oss till Taxinge slott på norra europas största kakbuffé. Jisses!!! 

Snacka om att det var svårt att välja.

Det blåste rejält just den här dagen så vi valde att sitta i tältet ute på gården.
Det fanns även många platser inomhus men det var fullt (trodde vi)
Det var inte förens vi gick på toaletten som såg vi att det även gick att sitta på övervåningen.
Huset såg mer ut som en stor herrgård än ett slott tyckte vi. Jättefint både ute och inne.

Jag slog till på två bakverk. Och det var alldeles lagomt.
Detta kan jag varmt rekommendera om man tycker om att fika.
Jag passade även på att köpa ett par teer, bla Taxinges egna blandning, som jag har i koppen på bilden.

Sedan åkte vi vidare till Mariefred, där vi såg Gripsholms slott från utsidan.
Det låg så vackert placerat vid sjön.

Det var en riktigt fin sommarstad med kullersten och söta små hus.

Det är alltid roligt att titta på byggnader, i olika former och färger, som man vanligtvis inte är van att se hemma.
Jag gick runt en del i kvarteren där Geir och Gunilla bor i Huddinge.
Det är inga billiga hus folk bygger/bor i. Många är toppmoderna.
Inte ovanligt med utomhuspool, eller för den delen inomhuspool.


I Leila´s general store fanns det så mycket jag ville ha. Från fina bakformar till förkläden.
Dock passade tyvärr inte priserna min plånbok, eller snarare prioritering.
Men sådana presenter skulle jag tacksamt ta emot ;)

Geir och Gunilla guidade vant runt oss, vilket uppskattades mycket.

På onsdagen åkte jag och hälsade på en av mina bästa vänner Sara och hennes son Vilgot, medan Tomas och Geir spelade golf.
Hon och hennes familj bor i ett litet torp utanför Strängnäs.
Vi har inte träffats på ett par år så det var riktigt roligt att få komma hem till dem.

Geir och Gunilla var otroligt gästvänliga. Vi kände oss riktigt bortskämda med goda middagar och annat.
Hoppas att vi får bjuda tillbaka någon gång.


På torsdagen började vi åka hemåt. Första stoppet gjorde vi i Uppsala.
Vi började med att besöka domkyrkan. Vi gick runt lite kring fyrisån och tittade.
Sedan överraskade vi min moster Aina med ett besök.
Det är flera år sedan sist så det kändes extra roligt.

Andra stoppet gjorde vi i Gävle på Mackmyra destilleri.

Där hade de bara förbokade guidade turer och provsmakningar, så det får vi ha i åtanken till nästa gång vi åker förbi.
Tanken var att vi även skulle besöka Brynäs shoppen, men de hade tyvärr hunnit stänga.

Tredje och sista stoppet (för dagen) gjorde vi i Sundsvall hos Tomas bror, där vi sov över.
På fredag morgon åkte vi till Ikea och började med att äta brunch.
Otroligt prisvärt och mättande. Inte långt i från en riktig hotellfrukost.
Sedan shoppade vi loss på Ikea, för att uppdatera vårt hem lite.
Fick en sådan där Ullared/gekås feeling även om vagnen inte blev precis lika pinfull.

Vi tog en liten omväg hem och körde över Härnösand och till Höga kusten bron.
Det är en ståtlig och mäktig bro värd att se.

Där gjorde vi ett litet stopp vid Höga kusten hotellet innan vi fortsatte över Sollefteå.
Det var så skönt att komma hem, borta bra men hemma är alltid bäst.
Soffan, sängen, tekoppen...

:O)

1 kommentar:

  1. Det var en mycket trevlig och rolig resa. Mera upplevelser är bra för själen :) /Tomas

    SvaraRadera