Leendet du sänder ut vänder åter till dig




måndag 16 mars 2009

Bilder att bli glad av

Moa "Lapplisa" W.

Elias "Batman" W.
Dessa två kan klä ut sig i det mest konstiga och kreativa kreationer,
och sedan håller de låda och spelar teater för dem som vill.
Många glada skratt blir det.
I dag har vi varit i Östersund. Moa träffade arbetsterapeuften Anders (på barnhabiliteringern) som ska utforma ett träningsprogram till henne så att hon ska kunna träna upp den opererade tummen och få styrka i den så att hon kan börja använda den bättre.
Som det är nu så använder hon sina händer/fingrar på det invanda sättet. Nu ska hon lära om och vänja sig med att använda tumme-pekfinger vilket troligtvis inte kommer att bli så lätt.
Hon ska knäppa knappar, dra i dragkedjor, stretscha, skruva och göra pillergöra.
Vi som finns runt omkring Moa måste påminna henne så hon inte faller tillbaka på det gamla invanda.
Det var egentligen inte förrens i dag som jag på riktigt fick hennes problem med finmotoriken så uppenbar. Att knäppa och knäppa upp en knapp som för mig går av bara farten får hon kämpa länge med, helst små knappar. Det blev en aha upplevelse för mig att jag utan att jag tänker på det underlättar mycket för Moa så att hon tex. inte behöver ha byxor med knapp. Detta med tanke på att hon bla. ska slippa be om hjälp när hon går på toaletten på skolan.
Detta känns som att det blir en svår nöt att knäcka.
Hur gör man för att få henne att tänka om och använda fingrarna rätt?
Det gäller att inte tappa tålamodet. Träna, "tjata" och inte ge upp.
Jag känner mig faktiskt lite uppgiven. Hur ska det bli?
Efter besöket på haben. blev vi bjudna på lunch hos faster/svägersk Kickan. Tack så mycket! Det var mycket trevligt.
Sedan åkte vi upp till Lillänge där jag shoppade loss helt spontant. Jag hittade en massa saker som jag har gått och tänkt på att jag behöver. Gladast blev jag över vår/höstjackan som jag tycker att jag var väl förtjänt av. Jag kostar inte på mig själv så mycket så det var roligt. Lägger ut en bild på den senare.
På återssende!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar